Rusza przetarg na realizację obwodnicy Pułtuska
30.11.2020
Rozpoczyna się postępowanie przetargowe na projekt i budowę obwodnicy Pułtuska w ciągu drogi krajowej nr 61, wraz z korektą przebiegu fragmentu drogi krajowej nr 57. Inwestycja będzie realizowana w latach 2021-2025.
Zadaniem wykonawcy, wyłonionego w ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu, będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa blisko 20 km trasy. Złoży się na nią ok. 16,8 km nowego fragmentu w ciągu DK61, omijającego Pułtusk po zachodniej stronie oraz blisko 3 km DK57 poprowadzonej nowym śladem i omijającej Kleszewo oraz Przemiarowo.
Obwodnica wyprowadzi z miasta uciążliwy ruch tranzytowy. Średnie dobowe natężenie ruchu w Pułtusku wynosi ok. 18 tys. pojazdów na dobę. Obwodnica Pułtuska o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu będzie miała parametry drogi klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym). Wybudowane zostaną węzły drogowe: Kacice, Pułtusk Południe, Pułtusk Północ oraz Lipa (na skrzyżowaniu DK61 i DK57). Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, obiekty inżynierskie, chodniki, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Program budowy 100 obwodnic w województwie mazowieckim
W ramach programu obwodnicowego na Mazowszu powstanie łącznie 9 obwodnic:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53,
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.