W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza realizacja północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52

13.11.2018

- Północna obwodnica Krakowa to przykład na to, że obecny rząd jest skuteczny i dotrzymuje słowa. Ta bardzo potrzebna dla miasta i regionu inwestycja nie była przewidziana w żadnym z dotychczasowych planów rozwoju infrastruktury drogowej. W ciągu niewiele ponad dwóch lat od decyzji o realizacji obwodnicy dzisiaj już podpisujemy umowę na jej wykonanie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Etapy realizacji Północnej Obwodnicy Krakowa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 13 listopada 2018 r. zawarła umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S52, stanowiącej północną obwodnicę Krakowa. 12,5-kilometrową trasę zrealizuje turecko-polskie konsorcjum Gülermak i Mosty Łódź za ponad 1,4 mld zł.

Na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz budowę drogi wykonawcy będą mieli 47 miesięcy, przy czym do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (tj. od 15 grudnia do 15 marca). W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, na którą będzie można wjechać poprzez węzły: Modlnica (dobudowane zostaną cztery łącznice), Zielonki, Węgrzce i Batowice. Trasa zostanie poprowadzona w  trzech tunelach: pod rzeką Prądnik (długość 870 m), pod wzgórzem w Batowicach (653 m) oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa (98 m). Powstanie 27 obiektów mostowych, 4 km murów oporowych oraz 20 km dróg dojazdowych.

Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.

Północna obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 została ujęta w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dopiero w maju 2016 roku. Decyzja obecnego rządu umożliwiła GDDKiA rozpoczęcie przygotowań do tej inwestycji.

{"register":{"columns":[]}}