Rusza realizacja S7 Czosnów – Kiełpin
17.11.2023
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę z wykonawcą, którego zadaniem będzie zaprojektowanie oraz dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej Czosnów – Kiełpin. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej drogi powstanie droga ekspresowa S7 o długości 9 km z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm: Fabe Polska (lider konsorcjum), SP Sine Midas Stroy Kazachstan oraz Yörük Yapi İnşaat Turcja. Wartość zadania wynosi ok. 536 mln zł, a czas realizacji to 36 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca). Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania (uzyskiwania niezbędnych uzgodnień i decyzji), jak i realizacji kierowcy z nowej trasy będą mogli skorzystać wiosną 2027 r.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa ok. 9 km drogi ekspresowej S7. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej DK7 powstanie dwujezdniowa trasa z trzema pasami ruchu. Wybudowane zostaną trzy węzły: Czosnów, Palmiry i Sadowa. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Ten 35-kilometrowy fragment S7 zostanie udostępniony w 2025 r. Natomiast w październiku 2023 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie ostatniego odcinka północnego wlotu do stolicy, ok. 12,9 km nowego przebiegu drogi ekspresowej, pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie.
S7 Warszawa – Kraków i dalej na południe
Systematycznie skraca się też czas podroży pomiędzy dawną i obecną stolicą Polski. Wraz z oddaniem w tym roku odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło - Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim.
W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego fragmentu od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą, ponad 290-kilometrową trasą z Warszawy do Krakowa kierowcy przejadą przed końcem 2024 r.
W drodze na południe od Krakowa powstało już ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają już prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.