W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszają prace projektowe obwodnicy Pilzna

21.03.2022

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla budowy obwodnicy Pilzna w ciągu drogi krajowej nr 73. Tym samym wszystkie podkarpackie obwodnice, ujęte w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, są już na etapie opracowywania dokumentacji. Koncepcję programową opracuje w terminie 12 miesięcy Pracownia Inżynierska KLOTOIDA za ok. 1,5 mln zł.

Ruszają prace projektowe obwodnicy Pilzna
- Obwodnica Pilzna, która powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, to kluczowa inwestycja dla miasta, jak i całego województwa podkarpackiego. Dzięki niej znacząco zmniejszy się ruch tranzytowy w centrum miejscowości, co w efekcie poprawi poziom bezpieczeństwa i komfort zarówno mieszkańców, jak i kierowców - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Koncepcja programowa doprecyzuje przyjęte wstępnie rozwiązania projektowe obwodnicy Pilzna, w tym przedstawi wariantowe rozwiązania skrzyżowań, obiektów inżynierskich, a także sposobu zabezpieczenia posadowienia nasypu drogowego. Jej celem będzie umożliwienie ustalenia ostatecznych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Uściśli także zakres rzeczowy i finansowy inwestycji.

Inwestycja będzie obejmować budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2,6 km. Wybudowane zostaną również ronda i dodatkowe jezdnie zapewniające obsługę przyległego terenu. Powstaną także obiekty inżynierskie (jeden most i jeden wiadukt), urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Początek obwodnicy Pilzna planowany jest na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 i ul. Lwowskiej (DK73) w Pilźnie, gdzie zaprojektowano skrzyżowanie typu rondo. Dalej inwestycja przetnie rzekę Dulcza, a na końcowym odcinku włączy się do istniejącej drogi krajowej nr 73 za pomocą ronda. Koniec obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Strzegocice.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Pilzna jest wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych, jaki koncentruje się w mieście z kierunków wschodniego i zachodniego. Chodzi przede wszystkim o podróżujących drogą krajową nr 94 oraz autostradą A4 w kierunku Jasła i dalej Krosna. Przebieg DK73 łączy korytarz transportowy DK94/A4 z drogą krajową nr 28, stanowiącą główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy ruch tranzytowy znacząco zmniejszy się w centrum miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. podkarpackim powstanie osiem nowych inwestycji drogowych:

  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77,
  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap),
  • obwodnica Jasła w ciągu DK73,
  • obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73,
  • obwodnica Pilzna w ciągu DK73.

Dla wszystkich zadań są już wyłonieni wykonawcy, którzy rozpoczęli opracowywanie dokumentacji.

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}