W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyła budowa drogi ekspresowej S11 w woj. zachodniopomorskim

20.07.2021

20 lipca 2021 r. rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku Koszalin – Bobolice. Podpisano także umowę na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. Oddanie obu inwestycji do ruchu jest planowane w 2023 r.

Ruszyła budowa drogi ekspresowej S11 w woj. zachodniopomorskim

S11 Koszalin – Bobolice

Droga ekspresowa S11 docelowo połączy Pomorze Środkowe, Wielkopolskę i Śląsk. Dzięki jej wybudowaniu ruch tranzytowy z mocno obciążonej drogi krajowej nr 11 zostanie przeniesiony na nowoczesną drogę szybkiego ruchu.

— Fragment drogi S11 Koszalin – Bobolice to kolejny element sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. Z pewnością przyczyni się do rozwoju gospodarczego północno-zachodniej części kraju — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Fragment S11 Koszalin – Bobolice, w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach, będzie miał około 48 km długości. Droga będzie poprowadzona nowym śladem na zachód od obecnej DK11. Łącznie zaplanowano budowę 5 węzłów drogowych, dwóch par MOP i obwodu utrzymania drogi.

Udostępnienie drogi zaplanowano na III kwartał 2023 r. Całkowita wartość inwestycji to ponad 1,7 mld zł. Rozpoczęcie realizacji drogi S11 Koszalin – Bobolice było możliwe dzięki decyzji rządu o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych.

Budowa fragmentu S11 Koszalin – Bobolice została podzielona na 3 odcinki realizacyjne:

  • Koszalin – Zegrze Pomorskie, długość 16,8 km, wartość ok. 580 mln zł,
  • Zegrze Pomorskie – Kłanino, długość 19,3 km, wartość ok. 478 mln zł,
  • Kłanino – Bobolice, długość 11,6 km, wartość ok. 450 mln zł.

Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu S6

Inną ważną inwestycją drogową w woj. zachodniopomorskim jest droga ekspresowa S6.

Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać z odcinków obwodnicy Koszalina i Sianowa o łącznej długości ponad 13 km. W przypadku budowy kluczowego odcinka Koszalin Wschód – Sianów Wschód konieczne było przeprowadzenie dodatkowych badań geologicznych.

— Budowa brakującego odcinka obwodnicy w ciągu drogi S6 pozwoli na ominięcie Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dzięki temu poprawi się komfort życia mieszkańców powiatu koszalińskiego — powiedział minister Andrzej Adamczyk.

 

Umowa podpisana 20 lipca 2021 r. pozwoli na dokończenie budowy obwodnicy. Odcinek od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód będzie miał ponad 21 km długości. Otwarcie drogi planowane jest na rok 2023. Wartość inwestycji to prawie 449 mln zł.

Na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa, między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód pojawiły się skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Podłoże, ze względu na bardzo specyficzną i rzadko spotykaną budowę związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii budowy. W roku 2019 rozpoczęło się opracowywanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla obwodnicy, gdzie wzięto pod uwagę wyniki poszerzonych badań podłoża. W ramach tych prac przeanalizowano szereg rozwiązań, w szczególności przy obszarze Góry Chełmskiej i przecięcia projektowanej drogi z linią kolejową Koszalin – Słupsk. Zamiast przejścia drogi pod linią kolejową i zagłębienia w skomplikowany geologicznie obszar, została zaprojektowana estakada o długości niemal 800 metrów.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}