S10 ze Szczecina do Warszawy jednym z priorytetów MI do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej
06.09.2019
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała informacje dotyczące przygotowań do realizacji drogi ekspresowej S10, która połączy docelowo Szczecin (od autostrady A6), Bydgoszcz, Toruń i Warszawę. Trasa ta będzie przebiegać przez cztery województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie. S10 to ważny korytarz transportowy o znaczeniu międzynarodowym.
Województwo zachodniopomorskie
Obecnie w budowie jest druga jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa (6,5 km) oraz obwodnica Wałcza (17,8 km), których łączna wartość to prawie 490 mln zł. Inwestycje te będą oddawane do ruchu w 2020 r.
Minister Infrastruktury przeznaczył na prace przygotowawcze dla pozostałej części drogi S10 w regionie około 20 mln zł. Środki te pozwoliły na rozpoczęcie prac nad uzyskaniem decyzji środowiskowej dla odcinków Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo i Stargard - Piła o łącznej długości 114 km. Harmonogram prac przygotowawczych zakłada osiągnięcie gotowości do zaprojektowania i budowy tych fragmentów S10 w 2021 r.
Województwo wielkopolskie
W 2010 roku do ruchu została oddana obwodnica Wyrzyska.
Dla S10 Piła – Wyrzysk (długość ok. 31 km) 7 września 2018 r. podpisano umowę na wykonanie opracowań projektowych. Zakres umowy obejmuje przygotowanie studium korytarzowego, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), materiałów do decyzji środowiskowej (DŚU) oraz koncepcji programowej (KP). Harmonogram prac przygotowawczych przewiduje, że w III kw. 2020 r. zostanie dokonany wybór preferowanego wariantu trasy.
Obwodnica Piły i Ujścia w ciągu drogi ekspresowej S10 i S11 jest obecnie na etapie opracowania projektowego.
Województwo kujawsko-pomorskie
26 czerwca 2018 r. podpisano umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S10 Wyrzysk - Bydgoszcz. Dla tego odcinka o długości ok. 40 km przygotowano do tej pory studium korytarzowe, będące elementem wyjściowym do opracowania STEŚ, które umożliwia uściślenie zakresu rzeczowego inwestycji i służy do uzyskania decyzji środowiskowej. Jej uzyskanie jest planowane w II połowie 2020 r.
Dla odcinka drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń o długości ok. 50 km 28 listopada 2016 r. podpisano umowę na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), wraz z materiałami do decyzji środowiskowej. Jej uzyskanie jest planowane na przełomie 2019 i 2020 r.
S10 Bydgoszcz - Toruń decyzją Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, jako jeden z czterech projektów drogowych, planowanych do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
Długoterminowa umowa z partnerem prywatnym swoim zakresem obejmie projektowanie oraz budowę drogi ekspresowej, pozyskanie finansowania dla inwestycji oraz utrzymanie i zapewnienie dostępności drogi w okresie obowiązywania umowy. Partner prywatny zostanie wybrany w konkurencyjnym trybie. Jako formę wynagrodzenia dla partnera prywatnego przewidziano opłatę za dostępność. Warunkiem uruchomienia postępowań przetargowych na wybór partnera prywatnego będzie zgoda Europejskiego Urzędu Statystycznego (EUROSTAT) na niezaliczanie projektu do sektora instytucji rządowych i samorządowych.
Województwo mazowieckie
GDDKiA przedstawiła warianty korytarzy przebiegu nowej trasy S10 Toruń – Warszawa, łączącej się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW): https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/34797/Inwestycje-planujemy-z-wyprzedzeniem
Więcej informacji na stronie GDDKiA