S3 omija Lubin
27.08.2018
27 sierpnia 2018 r. do ruchu został oddany kolejny, prawie 10-kilometrowy odcinek nowej drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe.
Użytkownicy będą korzystać z trasy o wysokim standardzie, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym. W ramach zadania powstały dwa węzły drogowe:
- Lubin Zachód - połączenie S3 z drogą wojewódzką 335, w kierunku Lubina i Chocianowa;
- Lubin Północ - połączenie S3 z dotychczasową drogą krajową nr 3, która po oddaniu do ruchu S3 stanie się drogą wojewódzką, w kierunku Lubina i Góry.
Od 25 czerwca 2018 r. kierowcy mogą już korzystać z prawie 24-kilometrowego fragmentu trasy S3 od węzła Lubin Południe do węzła Legnica Południe, łączącego się z autostradą A4.
Odcinek Lubin Północ - Lubin Południe powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S3 Kaźmierzów – Legnica. Wartość całego projektu wynosi 1 875 mln zł, z czego 988 mln zł to dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.
S3 w budowie
Trwa realizacja odcinków drogi ekspresowej S3: Nowa Sól – Gaworzyce, Gaworzyce – Kaźmierzów i Kaźmierzów - Lubin Północ. Ich udostępnienie do ruchu jest planowane w 2018 roku.
Także w tym roku planowane jest ukończenie dwóch odcinków S3 na południe od autostrady A4, od węzła Legnica Południe do Bolkowa. Stan zaawansowania rzeczowego inwestycji to ok. 90 proc.
S3 do granicy z Czechami
Dobiega końca postępowanie przetargowe na realizację kolejnego fragmentu S3 od Bolkowa do Lubawki (granica państwa), który został podzielony na dwa zadania. W tym roku planowane jest podpisanie umów z wykonawcami robót. Ostatni odcinek udrożni cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki. Zakończenie wszystkich prac jest przewidywane do 2023 roku.
Docelowo S3 będzie miała długość ponad 520 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski. Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. Rządy Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Czeskiej podpisały memorandum o jej kontynuacji za naszą południową granicą w ramach trasy D11.