S7 Miechów – Szczepanowice oddana do ruchu
26.08.2024
Kierowcy mogą już korzystać z ponad 5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami w województwie małopolskim. Oddany do ruchu 26 sierpnia 2024 r. fragment połączył funkcjonujące odcinki Moczydło –Miechów i Szczepanowice – Widoma. Dzięki temu kierowcy podróżujący z Krakowa do Warszawy mają do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej od Widomej aż do stolicy.
Minister zapowiedział także otwarcie kolejnej ważnej drogi na południu kraju.
Wartość umowy na realizację udostępnionego dziś kierowcom odcinka S7 to 197 mln zł. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej na kwotę 118,3 mln zł (z programu FEnIKS). Podpisanie umowy o dofinansowanie jest planowane na przełomie III i IV kwartału br.
Droga ekspresowa S7 Miechów - Szczepanowice została poprowadzona nowym śladem, na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. W ramach inwestycji powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Żeby zrealizować tę drogę, biegnącą przez tereny Wyżyny Miechowskiej, wykonawcy (konsorcjum Fabe Polska i Sp Sine Midas Stroy) musieli wykopać prawie 600 tysięcy m3 ziemi.
Pełna trasa pomiędzy starą i nową stolicą kraju jest coraz bliżej ukończenia. Jeszcze w tym roku do ruchu zostanie oddany 13 km pozamiejski fragment odcinka Widoma - Kraków Nowa Huta, a ostatni, miejski odcinek o długości 5 km w połowie 2026 r. Wtedy też powstanie ekspresowe połączenie drogowe pomiędzy Krakowem i Warszawą.
Sukcesywnie wydłużamy S7
Droga ekspresowa S7 połączy trzy główne ośrodki miejskie kraju: Trójmiasto, Warszawę i Kraków. Docelowo będzie miała ok. 750 km długości i będzie jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce. To także część europejskiej drogi E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa biegnie przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu. Trasa ma istotne znaczenie dla komunikacji tych trzech państw Europy Środkowej.
W budowie pozostają jeszcze odcinki S7 na północ od Warszawy (Płońsk – Kiełpin) i na północ od Krakowa (Widoma – Nowa Huta). GDDKiA prowadzi przygotowania do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Warszawa - Kiełpin, a dla trasy Kraków - Myślenice opracowuje możliwe warianty przebiegu drogi.