SIEC11,5t - GOSPOSTRATEG
16.12.2019
Trwają prace związane z projektem „Optymalizacja inwestycji drogowych w zakresie dostosowania sieci dróg krajowych do ruchu pojazdów o nacisku osi do 11,5 tony” (akronim: SIEC11,5t), realizowanym w ramach prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych: Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków – GOSPOSTRATEG.
Głównym celem projektu jest opracowanie kompleksowego systemu do wspomagania decyzji dotyczących planowania i realizacji inwestycji drogowych. Taki system ma wprowadzić racjonalną metodykę do planowania i zarządzania majątkiem drogowym na szczeblu krajowym, w szczególności w zakresie dostosowania konstrukcji nawierzchni dróg publicznych do ruchu pojazdów ciężarowych o nacisku pojedynczej osi na jezdnię wynoszącym 11,5 tony. System, który zostanie opracowany w ramach projektu, pozwoli na optymalizację dostępnych środków oraz na określenie niezbędnych potrzeb w perspektywie krótko- i długookresowej. Planowanie działań będzie uwzględniało wielokryterialną analizę kosztów i korzyści, czego efektem będzie nie tylko spełnienie unijnych przepisów, ale także ciągła poprawa stanu dróg, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa użytkowników oraz przepustowości szlaków drogowych. Projekt dotyczy dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz przewiduje wdrożenie wyników na wybranej sieci dróg wojewódzkich. W skład Konsorcjum wchodzi Ministerstwo Infrastruktury (wykonawca), Instytut Badawczy Dróg i Mostów (lider finansowy), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Politechnika Wrocławska.