Rozmawiano o wsparciu finansowym i projektowym ukraińskiego rządu i przedsiębiorstw świadczących podstawowe usługi oraz o rozwoju korytarzy solidarnościowych, alternatywnych szlaków logistycznych łączących UE z Ukrainą. Pomoc ta pozwoli zaspokoić najpilniejsze potrzeby dotkniętej wojną Ukrainy.
Minister A. Adamczyk przedstawił działania Ministerstwa Infrastruktury podjęte na rzecz pomocy Ukrainie w wymiarze transportowym i infrastrukturalnym.
– Od przeszło roku dzień po dniu przekonujemy się, że rola transportu w procesie pomocy Ukrainie zarówno cywilnej, humanitarnej, jak i tej wojskowej jest nieoceniona. Sukcesem jest włączenie do projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej o transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T nowego, bardzo potrzebnego korytarza Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie, którego kręgosłup stanowi szlak Via Carpatia, a w przyszłości Rail Baltica. To istotne, bo szlak ten ma swoje odnogi biegnące na Ukrainę – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury wskazał, że konieczne jest dalsze realizowanie projektów infrastrukturalnych w naszym regionie.
– Region Europy Środkowej, który stanowi bramę transportową dla Ukrainy, po napaści Rosji ponownie nabrał strategicznego znaczenia. Wsparcie instytucji finansowej, jaką jest EBOR może pozwolić w nawet w nieodległym horyzoncie czasowym na usprawnienie istniejących łańcuchów dostaw z Ukrainy do państw europejskich i dalej na inne kontynenty. Jednocześnie może pozwolić na wzmocnienie istniejącej infrastruktury transportowej. Zarówno dziś, jak i w przyszłości jedynymi pewnymi połączniami transportowymi i logistycznymi dla Ukrainy są i pozostaną te przebiegające przez państwa członkowskie Unii Europejskiej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W tym kontekście omówiono korytarze solidarnościowe - szlaki logistyczne łączące UE i Ukrainę, które po inwazji Rosji oraz blokadzie ukraińskich portów morskich ustanowiła w maju 2022 r. Komisja Europejska i sąsiadujące z Ukrainą państwa członkowskie. Nowe szlaki transportowe, które biegną m.in. przez Polskę mają kluczowe znaczenie, ponieważ zapewniają Ukrainie możliwość eksportu i importu towarów.
– Od 24 lutego 2022 r., czyli pierwszego dnia rosyjskiej inwazji zbrojnej na Ukrainę mierzymy się z bezprecedensowymi wyzwaniami. Nagle nastąpiło bowiem radykalne przekierowanie ruchu osobowego i towarowego z Ukrainy. Do dzisiaj polsko-ukraińską granicę przekroczyło ponad 10 milionów uchodźców. Polska bardzo intensywnie rozwija infrastrukturę transportową obejmującą wszystkie rodzaje transportu - kolej, drogi, porty, lotniska. Pozwoliło to na sprawną organizację działań na rzecz pomocy Ukrainie i jej mieszkańców. Niemniej jednak infrastruktura łącząca Ukrainę z Europą i światem wymaga stałego rozwoju i zapewnienia stabilnego finansowania przez międzynarodowe instytucje. Jest to bowiem inwestycja we wspólne bezpieczeństwo. Kluczowe w tym względzie są nie tylko projekty krótkoterminowe, ale szczególnie inwestycje w twardą infrastrukturę, które są długoterminowe – zaznaczył minister Andrzej Adamczyk.
Największym wspartym przez EBOR projektem infrastrukturalnym w 2022 r. była budowa nowego terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie Gdańsk, jedynym porcie na Bałtyku obsługującym duże kontenerowce.