W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie ministrów ds. transportu Polski i Litwy

12.11.2019

Rozwój międzynarodowych szlaków drogowych i kolejowych oraz Pakiet Mobilności I były tematami rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z Jaroslavem Narkevičem, ministrem transportu i łączności Republiki Litewskiej. Spotkanie ministrów ds. transportu Polski i Litwy odbyło się 12 listopada 2019 r., w przeddzień Kongresu Kolejowego. W spotkaniu wziął także udział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk spotkał się z Jaroslavem Narkevičem, ministrem transportu i łączności Republiki Litewskiej

Od października 2019 prowadzone są negocjacje trójstronne (tzw. trilogi) między Radą UE, Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską w sprawie propozycji regulacji dla przewoźników drogowych, ujętych w Pakiecie Mobilności I. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, proponowane obecnie rozwiązania w przyszłości będą miały negatywne konsekwencje dla funkcjonowania całego unijnego sektora transportu drogowego i uderzą głównie w firmy transportowe z państw o peryferyjnym położeniu geograficznym.

Wątpliwości co do niektórych przepisów w ramach tych regulacji, w tym zgodności z polityką klimatyczną UE oraz ideą wzmacniania jednolitego rynku i znoszenia barier prawnych, stały się przedmiotem listu Premierów 6 państw (Polski, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Rumunii oraz Węgier), tzw. grupy like-minded do Przewodniczącego KE, Przewodniczącej-elekt KE, Przewodniczącego PE, Przewodniczącego RE i Przewodniczącego-elekta RE.
 

- Litwa jest dla Polski istotnym partnerem w negocjacjach dotyczących Pakietu Mobilności z uwagi na fakt, że litewski międzynarodowy transport drogowy, podobnie jak w Polsce, stanowi istotną gałąź gospodarki narodowej – powiedział minister Andrzej Adamczyk.


Ministrowie rozmawiali również o koordynacji wspólnych działań na rzecz rozwoju międzynarodowych tras drogowych Via Baltica, Via Carpatia oraz kolejowego szlaku Rail Baltica.

Via Baltica jest trasą o dużym znaczeniu gospodarczym dla regionu Europy Centralnej. Na terytorium Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. W ramach tej trasy oddane do użytku są: cały ciąg drogi ekspresowej S8 od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej oraz w ciągu drogi ekspresowej S61 obwodnice Suwałk, Augustowa, Szczuczyna i Stawisk. Obecnie budowana jest druga nitka obwodnicy Szczuczyna, odcinek od Ostrowi Mazowieckiej do Suwałk oraz od obwodnicy Suwałk do granicy w Budzisku.

Na Litwie przebieg Via Baltica wyznacza europejska droga E67, która prowadzi od granicy z Polską w Budzisku przez Kowno i Poniewieźe do granicy z Łotwą w Pasvalys.

Polska konsekwentnie dostosowuje transeuropejski kolejowy szlak Rail Baltica do wymaganych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej oraz sieci TEN-T. Na całym odcinku będzie to linia dwutorowa, zelektryfikowana. W 2017 roku oddany został do użytku zmodernizowany odcinek Warszawa – Sadowne. Obecnie trwają prace na odcinku Sadowne - Czyżew, a odcinek Czyżew - Białystok jest w fazie postępowania przetargowego.

Szlak Rail Baltica na odcinku od granicy z Polską do terminala Palemonas w Kownie na Litwie będzie zmodernizowany pod kątem przewozów towarowych po torach szerokości 1435 mm (normalnotorowych) oraz 1520 mm. Zgodnie z planem linia ta pełną operacyjność uzyska od 2027 roku.

{"register":{"columns":[]}}