Spotkanie wiceministrów ds. transportu Polski i Czech
31.03.2022
Kolejowe korytarze humanitarne dla uchodźców z Ukrainy, budowa kolei dużej prędkości (KDP) oraz rozwój żeglugi śródlądowej były głównymi tematami rozmów wiceministrów infrastruktury Polski: Andrzeja Bittela, Marcina Horały i Marka Gróbarczyka z wiceministrami transportu Czech: Janem Sechterem i Václavem Bernardem. Spotkanie odbyło się 30 marca 2022 r. w Warszawie.
Rozmowy na tematy bieżące skoncentrowane były na pomocy udzielanej przez sektor transportu obu państw uchodźcom z Ukrainy.
Obecnie obywatele Ukrainy po przekroczeniu granicy polskiej mogą nieodpłatnie korzystać z przejazdów w 2. klasie pociągów kategorii ekonomicznych TLK i IC. Od wybuchu wojny do 31 marca br. z miejscowości przy granicy z Ukrainą odprawiono w sumie 1971 pociągów, zarówno specjalnych, jak i stałego kursowania. Rządy Polski i Czech działają wspólnie od pierwszego dnia konfliktu zbrojnego na Ukrainie, niezwłocznie odpowiedziały na potrzeby uchodźców wojennych i uzgodniły zapewnienie nieodpłatnie dodatkowego taboru kolejowego przewoźników czeskich na terytorium Polski.
Rewizja sieci TEN-T w obszarze połączeń kolejowych
Podczas spotkania omówiono stanowisko Polski i Czech wobec trwającego procesu rewizji sieci TEN-T. Z zadowoleniem odnotowano, że co do głównych założeń jest ono zbieżne. W kontekście zbliżającej się prezydencji Czech jest to dobry sygnał na zakończenie prac w tym ważnym dla Polski obszarze. Rozmowy szczegółowe na temat poszczególnych linii kolejowych, które warto aby zostały włączone do sieci TEN-T, będą kontynuowane na spotkaniu eksperckim już w kolejnym tygodniu.
Kolej dużych prędkości
Projekt budowy szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą a Budapesztem, łączącego państwa Grupy Wyszehradzkiej (V4) – Polskę, Węgry, Czechy i Słowację jest inicjatywą zaproponowaną w 2018 r. Wpisuje się również w zwiększenie spójności z europejską siecią transportową poprzez budowę połączeń transgranicznych.
Obecnie trwają analizy określenia możliwych punktów przecięcia granicy PL-CZ na odcinku Katowice – Ostrawa. W rozmowach poruszono także planowane podjęcie wstępnych prac dotyczących połączenia KDP również na trasie Wrocław – Praga.
Podmiotem odpowiedzialnym za rozbudowę polskiej sieci kolejowej o nowe elementy KDP w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest spółka CPK.
Rozwój żeglugi śródlądowej
Na spotkaniu omówione zostały także zagadnienia dotyczące żeglugi śródlądowej, w tym budowy połączenia wodnego na odcinku Ostrawa – Kędzierzyn-Koźle oraz dotyczące poprawy żeglowności na Dunaju, Odrze i Łabie (w tym na Wagu). Jednym z najważniejszych obecnie tematów dotyczących rozwoju transportu w Europie jest rewizja wytycznych transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
W skład sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów.
Wiceminister Marek Gróbarczyk przedstawił także stronie czeskiej kompleksową ofertę transportowo-logistyczną polskich portów morskich.