Stalowa Wola: kolejne inwestycje zrealizowane dzięki rządowemu wsparciu
17.12.2022
17 grudnia 2022 r. w Stalowej Woli został otwarty kolejny łącznik drogowy, który tunelem pod torami kolejowymi połączył ul. 11 Listopada z ul. Przemysłową. Nie jest to jednak jedyna zrealizowana przez miasto inwestycja w tym roku. Wcześniej, przy wykorzystaniu dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, wybudowano ul. Graniczną oraz przebudowano ul. Karnaty.
Nowy tunel pod torami kolejowymi
Bezkolizyjny przejazd pod torami kolejowymi od ulicy Okulickiego do ulicy Przemysłowej, wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, powstał w ramach projektu „Budowa drogi gminnej ul. 11 Listopada w Stalowej Woli” i stanowi część zachodniej obwodnicy Stalowej Woli. Celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wyprowadzenie ruchu samochodów ciężarowych poza centrum miasta. Zakres inwestycji objął również budowę oraz przebudowę ul. 11 Listopada wraz z wiaduktem kolejowym wzdłuż linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk.
Wartość inwestycji wyniosła ponad 32,4 mln zł, w tym ok. 16,3 mln zł stanowiło dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Lepsze i bezpieczniejsze drogi gminne
Kolejnym projektem zrealizowanym przy pomocy środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg była „Budowa drogi gminnej ulicy Granicznej oraz przebudowa drogi gminnej ulicy Karnaty w celu połączenia ulicy Granicznej z drogą wojewódzką nr 855 – ul. Brandwicką w Stalowej Woli”. Głównym celem inwestycji było stworzenie bezkolizyjnego dojazdu (drogą wojewódzką nr 855) do centrum społeczno-gospodarczego miasta Stalowej Woli oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Realizacja zadania przyczyniła się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez budowę chodników i ścieżek rowerowych z oznakowaniem pionowym i poziomym. Ponadto w efekcie realizacji inwestycji nastąpiła poprawa widoczności na przejściach dla pieszych, dzięki budowie oświetlenia kierunkowego, a także uspokojenie ruchu drogowego dzięki wyznaczeniu bezpiecznego ograniczenia prędkości na planowanych drogach oraz odseparowaniu ruchu rowerzystów i pieszych od jezdni.
Łączny koszt realizacji inwestycji to ok. 7,5 mln zł, z czego ponad 4,1 mln zł stanowiło rządowe dofinansowanie.
Samorządowe inwestycje z rządowym wsparciem
Jednostki samorządu terytorialnego mają do dyspozycji wiele instrumentów, dzięki którym mogą uzyskać dofinansowania na zadania mające na celu budowę, przebudowę lub remont zarządzanych przez nich dróg. Samorządy mogą liczyć na wsparcie z przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD), a także uzyskać dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej.
W latach 2019-2022 dofinansowanie z RFRD otrzymało ponad 12 tys. zadań na drogach gminnych i powiatowych o łącznej długości ponad 18 tys. km, a wartość środków przyznanych na ten cel to około 13 mld zł. W tym czasie na realizację zadań gminnych i powiatowych w województwie podkarpackim samorządy otrzymały ponad 896 mln zł na blisko 880 zadań. Ponad 86 mln zł stanowiła kwota przydzielona na inwestycje samorządowe w powiecie stalowowolskim, pozwoliło to na realizację 42 zadań na drogach lokalnych.
Ze środków RFRD od 2021 r. dofinansowywana jest ponadto budowa obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich. Na Podkarpaciu z rządowym wsparciem w wysokości blisko 150 mln zł powstaną obwodnice: Łańcuta w ciągu drogi wojewódzkiej nr 877, Tyczyna w ciągu DW 878 oraz Leska w ciągu DW 894. Na ten cel przeznaczono blisko 150 mln zł.
Samorządy, które realizują inwestycje drogowe, mogą również liczyć na wsparcie ze środków rezerwy subwencji ogólnej (rso). W ramach tego instrumentu w latach 2019-2022 przekazano samorządom ponad 1,3 mld zł. Województwo podkarpackie otrzymało środki na realizację 46 zadań, których łączna kwota dofinansowania wynosi ok. 160,5 mln zł. Na zadania realizowane w powiecie stalowowolskim trafiło dofinansowanie z rso w wysokości 1,3 mln zł.