W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Startują przetargi na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina

17.12.2024

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła 17 grudnia 2024 r. postępowanie przetargowe na wybór wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w ramach inwestycji powstanie też 5 km tunel pod Odrą w rejonie Polic – najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Startują przetargi na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Została podjęta decyzja – budujemy zachodnią obwodnicę Szczecina. To jest jedna z najważniejszych decyzji inwestycyjnych – jeśli chodzi o drogi krajowe – jakie Ministerstwo Infrastruktury podjęło w tym roku. Na tę decyzję czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i nie tylko. Czekali na to zwykli obywatele, ale także czekała gospodarka i przedsiębiorcy — powiedział minister Dariusz Klimczak.

 

— Nasz region został wreszcie dostrzeżony przez rząd. Ta droga otworzy zupełnie nowy rozdział w historii Szczecina. Czekaliśmy na nią od 30 lat. Dzisiaj proces inwestycyjny wreszcie rusza — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.


Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. Natomiast z odcinka Police – Goleniów, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą, kierowcy skorzystają w 2032 roku.

Ring wokół Szczecina

Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6 omijające Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.

Tunel pod Odrą

Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)

Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

Odcinek rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, gdzie ZOS, poprzez nowy układ drogowy, włączy się do autostrady A6. Trasa przetnie następnie wiaduktem linię kolejową Berlin – Szczecin. Dalej droga będzie biegła w kierunku północnym, od wschodu omijając Będargowo. Za tą miejscowością powstanie węzeł drogowy Będargowo. Następnie S6 przetnie linię kolejową Szczecin – Stobno Szczecińskie (będzie tu estakada o długości 284 m). S6 między Dołujami i Skarbimierzycami przetnie obecną DK10. Węzeł drogowy Dołuje powstanie około 900 m na północ od DK10 i będzie łączył S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10, która będzie budowana równolegle z ZOS przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu DK10 między Skarbimierzycami i Dołujami. Dalej S6 będzie od zachodu omijać Wołczkowo.

Dołuje – Police (11,9 km)

W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych. Zaplanowano ponadto budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Węzeł drogowy Dobra, który połączy S6 z obwodnicą Wołczkowa, będzie zrealizowany w nowej lokalizacji. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo.

Police – Goleniów (23,4 km)

Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

Odcinek rozpocznie się około 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który powstanie na połączeniu z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła w Policach oraz łącznikiem w kierunku DW114 i obwodnicą Polic. Przy węźle będzie zlokalizowany obwód drogowy wraz z Centrum Zarządzania Tunelem. Tuż za węzłem rozpocznie się wlot do tunelu drogowego przechodzącego pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. Węzeł drogowy Modrzewie będzie zlokalizowany na skrzyżowaniu z DW111. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o relacje w kierunku nowej S6.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}