Szkoła Żeglugi Śródlądowej w Nakle nad Notecią pod skrzydłami Ministra Infrastruktury
16.03.2023
16 marca 2023 r. w Nakle nad Notecią, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, podpisano porozumienie, zgodnie z którym organem prowadzącym Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej im. kmdr. Bolesława Romanowskiego zostanie Minister Infrastruktury.
Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej im. kmdr. Bolesława Romanowskiego w Nakle nad Notecią istnieje od ponad 70 lat. Składa się z branżowej szkoły I stopnia kształcącej 98 uczniów i technikum nr 2 kształcącego 336 uczniów. Łącznie w szkole uczy się 434 uczniów na kierunkach: technik żeglugi śródlądowej, technik eksploatacji portów i terminali, technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych oraz ślusarz.
Kierunki nauczane w ZSŻŚ w Nakle odpowiadają działom administracji rządowej transport, gospodarka morska i żegluga śródlądowa, będących w kompetencji Ministra Infrastruktury. W związku z tym podjęto działania zmierzające do przejęcia przez MI prowadzenia ZSŻŚ w Nakle nad Notecią.
Szkoła w Nakle kształci w sposób zgodny z międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (konwencją STCW), dając tym samym swoim absolwentom możliwość wyboru ścieżki kariery związanej z żeglugą morską.
Aby wzbogacić proces kształcenia, zwłaszcza praktycznego, szkoła współpracuje z wieloma uczelniami, w tym nadzorowanymi przez MI Politechniką Morską w Szczecinie i Uniwersytetem Morskim w Gdyni. Dzięki temu nauczyciele ZSŻŚ mają możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, a uczniowie zdobycia wszechstronnej wiedzy.
Założeniem prowadzenia ZSŻŚ przez MI jest realizacja polityki rozwoju transportu przez wsparcie edukacji w tym obszarze. Wśród priorytetów na najbliższe lata zakłada się uatrakcyjnienie szkolnictwa w zakresie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, dzięki wdrażaniu innowacyjnych form kształcenia oraz zwiększenie nacisku na uzyskiwanie kompetencji praktycznych, co pozwoli na przygotowanie wykwalifikowanej kadry technicznej dostosowanej do potrzeb rynku.