Szybciej i sprawniej koleją na trasie Lubartów-Parczew
05.11.2020
4 listopada 2020 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczył w podpisaniu przez Marszałka Województwa Lubelskiego umowy, w ramach której na linii kolejowej nr 30 Lubartów – Parczew przebudowane zostaną perony, tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także powstaną nowe przystanki.
Oświetlone, wyższe perony wyposażone w wiaty i czytelne oznakowanie to część prac zaplanowanych w ramach projektu pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew opiewającego na kwotę nieco ponad 110 mln zł, z czego wsparcie UE wynosi przeszło 75 mln zł. Ponadto zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych wraz z przystosowaniem infrastruktury do obsługi osób z niepełnosprawnościami wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa podróżowania oraz bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
Prace zaplanowane w projekcie pozwolą na poprawę stanu technicznego linii oraz zlikwidowanie licznych ograniczeń, dzięki którym maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wyniesie 120 km/h, a dla pociągów towarowych 80 km/h. Prace te obejmą przebudowę urządzeń kolejowych, tj.:
- kompleksową wymianę nawierzchni torowej obejmującą stację Parczew i stację Brzeźnica Bychawska;
- kompleksową przebudowę i remont peronów, w tym. m.in. oświetlenie na wszystkich stacjach i przystankach osobowych oraz montaż wiat;
- remont mostów i przepustów;
- przebudowę oświetlenia;
- wymianę nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowo – drogowych oraz sygnalizację świetlną.
Ponadto realizacja obejmie prace w ramach instalacji urządzeń kolejowych, w tym m.in.:
- instalację komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Brzeźnica Bychawska, Lubartów, Parczew;
- instalację urządzeń zasilających sygnalizacje stacyjne, świetlne czy wskaźniki umiejscowione przy torach;\
- przebudowę/budowę istniejącego oświetlenia terenu kolejowego oraz instalacji zasilających i sterowniczych oraz urządzeń sterujących przekazujących informację o czasie pracy i zużyciu energii;
- instalację urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów;
- instalację samoczynnych systemów przejazdowych oraz instalowanie drogowych sygnalizatorów świetlnych.
Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w ramach Działania 8.3 Transport kolejowy i jest kolejnym etapem prowadzonych w tym miejscu inwestycji. Celem tego działania są przedsięwzięcia mające na celu zwiększenie dostępności kolejowej w regionie poprzez modernizację istniejących odcinków sieci kolejowej, a także zakup nowoczesnych i niskoemisyjnych środków transportu kolejowego.