Szybkimi i elektrycznymi pociągami w województwie warmińsko-mazurskim
07.12.2021
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za ok. 650 ml zł na przebudowę i elektryfikację odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko. Modernizacja mazurskiej trasy usprawni podróże w województwie warmińsko-mazurskim oraz na sieci kolejowej.
Kolejna inwestycja w województwie warmińsko-mazurskim poprawi mieszkańcom regionu dostępność do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują modernizację trasy Ełk – Korsze.
Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” będzie się odbywała etapami. Pierwszy rozpocznie się od robót na odcinku od Ełku do Giżycka. Prace zostały zaplanowane na lata 2021-24. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł.
Podróżni zyskają zmodernizowane perony wyposażone w ławki, wiaty, informację pasażerską oraz w energooszczędne oświetlenie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów będzie wygodniejsze. Oczekiwany poziom obsługi podróżnych zostanie osiągnięty po przebudowie 3 stacji (Stare Juchy, Wydminy, Giżycko) i 2 przystanków (Woszczele, Siedliska).
Pierwszy etap zakłada modernizację 49 kilometrów torów z liczącej ok. 100 kilometrów trasy Ełk – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu po pracach wyniesie poniżej 2 godz.
Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni elektryfikacja całej trasy. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na szybszy czas przejazdu koleją. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie. W efekcie Mazury zyskają dostęp do lepszej oferty kolejowej.
W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie dzięki budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i przepusty.