Tarcza „Katarzyna” wydrąży tunel, który połączy Polskę
21.06.2024
Budowany w Łodzi podziemny tunel połączy dwie części miasta, stając się niezwykle ważnym elementem systemu transportowego aglomeracji łódzkiej i całego systemu kolejowego w kraju. Rozpoczyna się kolejny etap budowy tej ważnej inwestycji - maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) Katarzyna wznawia drążenie tunelu głównego pod centrum Łodzi. 21 czerwca 2024 r. budowę wizytował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dotychczas tarcza TBM Katarzyna (większa z dwóch maszyn drążących) wydrążyła ok. 1 km dwutorowego tunelu, którego długość to 2,3 km. Mniejsza tarcza TBM Faustyna wybudowała już ponad dwa i pół z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym do Łodzi Fabrycznej. Trwa drążenie trzeciego tunelu o długości ok. 748 m, z czego tarcza Faustyna wykonała prawie 700 m.
Prowadzone są jednocześnie prace na budowie podziemnych przystanków. Stan zaawansowania budowy przystanku Polesie wynosi 62%, Koziny - 59%, a Śródmieście - 54%.
Przerwa w drążeniu tunelu przez TBM Katarzyna była spowodowana koniecznością opracowania, wdrożenia i sfinansowania planu wzmocnienia gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. Kluczowym elementem wzmocnienia jest budowa tzw. szachtów. Łącznie na odcinku Łódź Polesie - Łódź Śródmieście - Łódź Fabryczna powstanie ich 15.
Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to kontynuacja dużego projektu, w ramach którego wybudowano Dworzec Fabryczny oraz zmodernizowano odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Widzew.
Tzw. łódzkie metro zakłada budowę 3 nowych podziemnych przystanków (Śródmieście, Polesie, Koziny), dzięki czemu zwiększy się dostęp do szybkiego i wygodnego transportu kolejowego. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania przez miasto. Przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską (tramwajową i autobusową) i ułatwią poruszanie się po mieście.