W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tarcza „Katarzyna” wydrąży tunel, który połączy Polskę

21.06.2024

Budowany w Łodzi podziemny tunel połączy dwie części miasta, stając się niezwykle ważnym elementem systemu transportowego aglomeracji łódzkiej i całego systemu kolejowego w kraju. Rozpoczyna się kolejny etap budowy tej ważnej inwestycji - maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) Katarzyna wznawia drążenie tunelu głównego pod centrum Łodzi. 21 czerwca 2024 r. budowę wizytował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Tarcza "Katarzyna" wydrąży tunel, który połączy Polskę
— Budowa tunelu pod centrum Łodzi to najważniejsza inwestycja kolejowa w Polsce, która zasypie lukę komunikacyjną, funkcjonującą od XIX wieku. Dzisiaj rusza jej kolejny etap, a więc wznowienie drążenia większego, dwutorowego podziemnego przejścia kolejowego pod miastem. Odkąd zapewniliśmy stabilne finansowanie projektu oraz określiliśmy jego harmonogram, pracę nad budową tunelu, a właściwie pięciu tunelów pod Łodzią nabrały wreszcie tempa. Możemy mówić o zaawansowaniu projektu na poziomie 67% — powiedział na miejscu budowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Dotychczas tarcza TBM Katarzyna (większa z dwóch maszyn drążących) wydrążyła ok. 1 km dwutorowego tunelu, którego długość to 2,3 km. Mniejsza tarcza TBM Faustyna wybudowała już ponad dwa i pół z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym do Łodzi Fabrycznej. Trwa drążenie trzeciego tunelu o długości ok. 748 m, z czego tarcza Faustyna wykonała prawie 700 m.

Prowadzone są jednocześnie prace na budowie podziemnych przystanków. Stan zaawansowania budowy przystanku Polesie wynosi 62%, Koziny - 59%, a Śródmieście - 54%.

Przerwa w drążeniu tunelu przez TBM Katarzyna była spowodowana koniecznością opracowania, wdrożenia i sfinansowania planu wzmocnienia gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. Kluczowym elementem wzmocnienia jest budowa tzw. szachtów. Łącznie na odcinku Łódź Polesie - Łódź Śródmieście - Łódź Fabryczna powstanie ich 15.

Budowa podziemnego połączenia kolejowego Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to kontynuacja dużego projektu, w ramach którego wybudowano Dworzec Fabryczny oraz zmodernizowano odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Widzew.

Tzw. łódzkie metro zakłada budowę 3 nowych podziemnych przystanków (Śródmieście, Polesie, Koziny), dzięki czemu zwiększy się dostęp do szybkiego i wygodnego transportu kolejowego. Wzrośnie liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania przez miasto. Przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską (tramwajową i autobusową) i ułatwią poruszanie się po mieście.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}