W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

TBM Faustyna zakończyła drążenie trzeciego tunelu w Łodzi

28.06.2024

28 czerwca 2024 r. maszyna TBM Faustyna przebiła ścianę podziemnego przystanku Łódź Koziny. Tym samym tarcza wykonała trzy czwarte swojej pracy. Do wydrążenia został jeszcze jeden tunel w kierunku Łodzi Kaliskiej.

TBM Faustyna

Maszyna TBM Faustyna wydrążyła trzeci (o długości 748 metrów) z czterech jednotorowych tuneli w rekordowym czasie 122 dni. Drugi tunel drążony był przez 7 miesięcy (850 metrów), a pierwszy – 9 miesięcy (940 metrów, łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny).

Maszyna drążyła średnio 6 m tunelu dziennie i montowała jednocześnie jego obudowę. W tym celu wykorzystano 499 pierścieni tunelu. W trakcie prac usunięto ponad 45 tys. metrów sześciennych gruntu. Tarcza drążyła tunel od komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny. Nitka ta połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec.

W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie przeniesiona z poziomu −3 przystanku Koziny na poziom −2. Operacja umieszczenia maszyny o wadze 650 ton wymaga podzielenia na mniejsze elementy, które następnie zostaną wyniesione na powierzchnię. Przed ponownym zmontowaniem każda z części przejdzie szczegółową inspekcję. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone na wcześniej przygotowanej tzw. kołysce startowej.

Rozpoczęcie budowy czwartego, ostatniego tunelu w kierunku stacji Łódź Kaliska planowane jest na wrzesień br. W tym etapie maszyna wydrąży nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej. TBM ma zakończyć prace w styczniu 2025 r. Jednotorowe tunele połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

TBM Katarzyna wierci

Tydzień temu drążenie wznowiła druga z tarcz – większa maszyna TBM Katarzyna, która pracuje przy głównym tunelu dwutorowym. Czoło maszyny opuściło już blok postojowy i trwają przygotowania do wiercenia w gruncie. Równocześnie postępuje budowa szachtów, w których wykonawca wzmacnia grunt pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. W podłoże wtłaczane jest spoiwo cementowe, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Dla bezpieczeństwa mieszkańców na czas przejścia TBM lokatorzy nieruchomości znajdujących się na trasie tunelu zmienią tymczasowo miejsce zamieszkania. Jest to działanie wyłącznie profilaktyczne.

Równocześnie wykonawca kontynuuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy jest realizowany w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” i kontynuacji budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne: na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Dzięki inwestycji przejazd pociągiem przez miasto będzie krótszy, wzrośnie też liczba pociągów i częstotliwość ich kursowania. Trzy podziemne przystanki ułatwią poruszanie się po mieście, bo będą zintegrowane z komunikacją miejską. Więcej informacji o projekcie https://tunel-laczypolske.pl/.

Termin zakończenia budowy tunelu, rozpoczęcie testów i odbiorów zaplanowano na czerwiec 2026 r. Uruchomienie pociągów planowane jest na rozkład jazdy obowiązujący od grudnia 2026 roku.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}