Tunele na S1 w Beskidzie Śląskim coraz bliżej ukończenia
26.06.2023
26 czerwca 2023 r. została przebita pierwsza nawa dłuższego z dwóch tuneli w ciągu budowanej drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka w województwie śląskim. To nawa w kierunku Zwardonia, w tunelu o długości ok. 1000 m, drążonego w masywie Baraniej Góry. Pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m, został przebity pod koniec 2022 r. Podczas przebicia nawy tunelu na budowie trasy był obecny minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Na odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka powstaje pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Każda z naw będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.
Trasa S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to ok. 60 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 69 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 57 proc. Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiej nawy tunelu w kierunku Żywca, o długości ok. 1000 m. Do wydrążenia pozostało około 200 m. Jeśli warunki w górotworze nie pogorszą się, do przebicia ostatniej nawy mogłoby dojść na przełomie września i października br.
Obydwa tunele powstają w technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM). Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo na bieżąco monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.
Zakończenie budowy tego odcinka S1 planowane jest w 2024 r. Inwestycję realizuje Konsorcjum firm MIRBUD, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1,37 mld zł. Zadanie to współfinansowane jest ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020.