Umowa na pogłębienie i poszerzenie toru podejściowego do Portu Gdynia podpisana
10.02.2022
10 lutego 2022 r., w trakcie seminarium „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”, podpisano umowę na realizację prac polegających na pogłębieniu i poszerzeniu toru podejściowego do Portu Gdynia. Umożliwią one żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Za 20 miesięcy tor prowadzący do Portu Gdynia będzie o 130 metrów szerszy i o 3 metry głębszy.
Jest to drugi z trzech etapów projektu pn. Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia, prowadzonego wspólnie przez Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Pozostałe dwa etapy, realizowane przez ZMPG SA to:
- rozbudowa Obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego,
- pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia.
Realizacja projektu przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zapewnienie warunków do zrównoważonego rozwoju handlu opartego na transporcie wodnym i tym samym zwiększenie przeładunków ekspediowanych śródlądową droga morską.
Tor wodny po zakończeniu prac na długości ok. 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosi 3,5 mln m3, z czego 650 tys. zostanie wbudowane w brzeg morski, w ramach sztucznego zasilania (refulacji). Przebudowana zostanie również głowica falochronu na wejściu głównym w części południowej i północnej. Wykonanie i remont oznakowania nawigacyjnego obejmie tor podejściowy oraz wejście do portu.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi prawie 127 mln zł, w tym wysokość dofinansowania przez Unię Europejską to blisko 108 mln zł.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. – Lider, Rohde Nielsen A/S – Partner i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. – Partner.
Seminarium Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego
Umowę podpisano podczas seminarium „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”, zorganizowanego wspólnie przez Polski Rejestr Statków SA oraz Uniwersytet Morski w Gdyni.
Pakiet „Fit for 55” to zestaw kilkunastu projektów legislacyjnych, którym przyświeca dążenie do podwyższenia celów klimatycznych Unii Europejska i jej krajów członkowskich. Unia Europejska zmierza do osiągniecia neutralności klimatycznej do 2050 roku i w związku z tym planuje zwiększenie ograniczania emisji CO2 i innych gazów cieplarniach o 55 proc. do roku 2030, w porównaniu do obecnie ustalonego dla tego terminu poziomu 40 proc. emisji.
PRS i Uniwersytet Morski włączają się w merytoryczną dyskusję o pakiecie Fit for 55, rozpoczynając od rozważań nad planowanymi rozwiązaniami dla transportu morskiego. Zgromadzenie przedstawicieli armatorów, stoczni, biur projektowych i producentów wyposażenia statków pozwoliło na szeroką wymianę poglądów i konstruktywne wnioski dla branży.
Wydarzeniu patronowało Ministerstwo Infrastruktury.