Umowy, projekty, wykupy, budowa. Oto, co w tym roku dzieje się w Programie CPK
22.11.2024
Ponad 1500 hektarów zakupionych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, kilkadziesiąt podpisanych umów, milionowe dofinansowanie z funduszy unijnych, odbiory projektu budowlanego lotniska i dworca kolejowego., do tego trwające prace budowlane w Łodzi przy tunelu dalekobieżnym i zaawansowane projektowanie 480-kilometrowej linii „Y” łączącej Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem – to tylko część działań realizowanych w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego z ostatnich 11 miesięcy.
Kontynuujemy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego
Prace związane z przygotowaniami do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nigdy nie zostały przerwane. Urealniony Program CPK, oparty na realnych danych, analizie zapotrzebowania pasażerów oraz rzeczywistym postępie projektu, jest konsekwentnie realizowany.
Założenia są takie, że do końca 2024 r. zostanie wydana decyzja lokalizacyjna. Rok 2025 to czas prowadzenia intensywnych prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy lotniska. Następnie w 2026 r. spółka uzyska pozwolenie na budowę lotniska, a w 2032 r. ma nastąpić uruchomienie CPK. Jednocześnie w 2032 r. ma zostać uruchomiony pierwszy odcinek linii „Y” Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź. Do 2035 r. powinny być gotowe pozostałe odcinki linii KDP: do Wrocławia i Poznania.
W ciągu ostatniego roku wszystkie objęte umowami zadania spółki CPK były konsekwentnie realizowane. Od stycznia spółka CPK podpisała kilkadziesiąt umów na łączną kwotę ponad 650 mln zł. Dotyczyły one m.in. usług inżynieryjnych oraz opracowania dokumentacji projektowej dla części lotniskowej i linii kolejowych.
Projekt budowlany lotniska CPK gotowy
W tym roku konsorcjum master architekta, czyli Foster and Partners, Buro Happold i ponad 30 innych firm projektowych, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska oraz dworca kolejowego. Odbiory projektu trwają, są zaawansowane i powinny zakończyć się na początku przyszłego roku.
W skład tej dokumentacji wchodzi ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W pracach brało udział w sumie pół tysiąca projektantów różnych branż.
Dotychczasowe założenia są takie, że w I etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.
Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są skoordynowane. Firma Dar z grupy Sidara z siedzibą w Dubaju, czyli generalny projektant inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer), kończy dokumentację koncepcyjną m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg przylotniskowych wraz z budynkami technicznymi w ich sąsiedztwie. W opracowaniu jest też dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających (Support Infrastructure Engineering). W ramach tej puli projektów firma JSK Architekci prowadzi zaawansowane prace nad projektem wieży kontroli ruchu lotniczego, a konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm dla budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Spółka CPK podpisała też umowę z konsorcjum PIG Architekci i GMT na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych.
Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. Ten ważny element lotniska będzie umożliwiał niezawodną i szybką obsługę bagażu, w tym w szczególności transferowego oraz maksymalne skrócenie czasu wydawania bagażu po przylocie.
Tunel KDP w Łodzi
Najbardziej zaawansowane spośród inwestycji kolejowych są te odbywające się w Łodzi. W tym mieście trwają już prace budowalne CPK dotyczące 4,6-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP).
W rejonie Łodzi Fabrycznej odbywa się wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), bez czego nie będzie możliwa budowa tunelu. W tym samym czasie betonowany jest strop komory Retkinia, która będzie komorą startową dla tarczy TBM, za pomocą której zostanie wydrążony tunel o średnicy ok. 14 metrów. Po zakończeniu robót przy ŁDK zaczną się prace przy komorze Fabryczna.
Dla tunelu CPK w Łodzi spółka ma już pozwolenia na budowę. W tej chwili zaawansowany jest wybór wykonawcy, którego powinniśmy poznać w przyszłym roku. Inwestycja dotycząca tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą w sąsiedztwie budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK.
Wszystkie elementy linii „Y” w projektowaniu
Tunel w Łodzi to kluczowy element linii KDP „Y”, która jest kolejowym priorytetem inwestycyjnym CPK. Łączna długość „Y” to 480 km, a pociągi mają się tu rozpędzać nawet do 320 km/h, co przełoży się na skrócenie czasów przejazdu.
W tym roku spółka CPK podpisała umowę na przygotowanie projektu odcinka z Sieradza do Poznania (przy dofinansowaniu unijnym na poziomie 162 mln zł). Tym samym wszystkie elementy „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań – Wrocław są już w projektowaniu.
Inwestycje kolejowe takie jak ta pozwolą na realizację założenia określanego jako „Polska 100 minut”, w ramach którego przewiduje się szybkie połączenia z Warszawy do większości dużych miast w Polsce. Dodatkowe założenia są takie, aby każdy powiat w Polsce był połączony z siecią kolei dalekobieżnej: bezpośrednio, koleją regionalną lub autobusami.
Jest umowa na projekt węzła kolejowego CPK
W tym roku spółka zawarła kontrakt o wartości ok. 85 mln zł z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice na zaprojektowanie I etapu węzła kolejowego CPK. To bardzo ważny element sieci, który pozwoli na wystąpienie o pozwolenie na budowę dla odcinka Warszawa – Łódź, a docelowo w sposób etapowany zintegruje lotnisko CPK z siecią kolejową w Polsce.
Nie zapominamy o innych liniach kolejowych
Spółka CPK nie zaniechała budowy innych linii kolejowych. Tam, gdzie były prowadzone prace studialne, są one kontynuowane, a tam, gdzie je zakończono, wskazano pożądane przebiegi. Przykład stanowi ogłoszony w lipcu i sierpniu przez wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska wybór wariantów inwestorskich dla dwóch linii: węzeł CPK – Płock – Włocławek (to część CMK Północ) i Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Do końca 2025 roku wszystkie planowane przez spółkę linie kolejowe (oprócz „Y”, który jest już w fazie realizacji) przejdą merytoryczną weryfikację w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej realizowanego przez CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe pod egidą Ministerstwa Infrastruktury.
Program Dobrowolnych Nabyć
Na terenie przyszłego Lotniska CPK kontynuowane są rozbiórki budynków i organizowane przeprowadzki. W związku ze spodziewanym wydaniem przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej dla Lotniska CPK, powoli dobiega końca Program Dobrowolnych Nabyć (PDN) na jej terenie – tylko do 30 listopada jest jeszcze czas na podpisywanie protokołów uzgodnień.
Spółka CPK zakupiła dotychczas ok. 1.635 działek o łącznej pow. 1.501 ha, a dla kolejnych 315 ha są podpisane protokoły uzgodnień. W październiku zostały podpisane protokoły uzgodnień i umowy dla ponad 160 ha. To najlepszy miesięczny wynik od uruchomienia PDN w grudniu 2020 r. Do PDN zostało też zgłoszonych ponad 90 proc. budynków mieszkalnych z terenu lotniska.
Ruszył także Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN) na obszarze, na którym powstanie linia KDP Warszawa – Łódź. Warunki przedstawiane właścicielom są równie korzystne, jak te oferowane dotychczas w ramach PDN na obszarze przyszłego lotniska. Zaczęły się rozmowy z mieszkańcami, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Ponad 2,2 mld zł na budowę dróg wokół lotniska CPK
CPK to nie tylko lotnisko i kolej, ale także drogi. Obecnie trwa przetarg na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska, w którym oferty złożyło 10 firm i 5 konsorcjów. Zakres prac obejmuje m.in. węzeł Baranów na autostradzie A2, węzeł CPK-Wschód i nowy odcinek drogi krajowej nr 50. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.