Via Carpatia na Podkarpaciu nabiera kształtów
23.12.2020
Rozpoczyna się postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla. Odcinki te, które będą stanowiły element międzynarodowej trasy Via Carpatia, będą miały w sumie 20,4 km długości.
S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe
Odcinek drogi ekspresowej o długości 10,3 km będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Iskrzynia i Miejsce Piastowe, a także obwód utrzymania drogowego (OUD Miejsce Piastowe). Inwestycja obejmie budowę obiektów inżynierskich: 2 estakad, 5 wiaduktów drogowych, 11 mostów w ciągu drogi ekspresowej, przejścia nad drogą S19 dla zwierząt średnich, przejść dla średnich i małych zwierząt oraz urządzeń BRD i ochrony środowiska. Przebudowany zostanie układ dróg poprzecznych i towarzyszących drodze ekspresowej oraz infrastruktura techniczna.
S19 Miejsce Piastowe - Dukla
Odcinek ten będzie miał długość 10,1 km, przekrój dwujezdniowy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Dukla, miejsce obsługi podróżnych (MOP Równe), obiekty inżynierskie: 3 estakady, 5 wiaduktów, 6 mostów, 1 przejście górne dla dużych zwierząt, 2 przejścia dolne dla średnich zwierząt, 1 przejście dolne dla małych zwierząt. Zaplanowano wykonanie urządzeń BRD oraz ochrony środowiska, przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych, cieków wodnych, a także infrastruktury technicznej.
Badania geologiczne
Odcinki drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim będą przebiegać przez różnorodny i skomplikowany pod względem geologicznym teren, dlatego na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonywane jest szczegółowe rozpoznanie geologiczne podłoża. Dla odcinków: Iskrzynia – Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe – Dukla, w zakresie rozpoznania geologicznego podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy), a na podstawie uzyskanych wyników badań dokonano oceny warunków geologiczno-inżynierskich pod kątem ich złożoności. Dla zobrazowania przeprowadzonego rozpoznania podłoża warto podać, że tylko na odcinku Iskrzynia – Miejsce Piastowe wykonano 1261 wierceń o głębokości 2,3 – 25 m o łącznej długości 9,5 km.
S19 do granicy polsko-słowackiej w Barwinku
Obecnie na pozostałych odcinkach S19 na południe od Rzeszowa (74 km od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku), wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe. Zakończenie opracowywania dokumentacji i ich odbiór zaplanowano do połowy 2021 r.
Realizacja S19 Babica - Barwinek została podzielona na odcinki:
- Babica – Jawornik - Domaradz, długość ok. 23,5 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
- Domaradz - Iskrzynia, długość ok. 12,1 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym,
- Iskrzynia - Miejsce Piastowe, długość ok. 10,3 km, przetarg w systemie Projektuj i buduj,
- Miejsce Piastowe - Dukla, długość ok. 10,4 km, przetarg w systemie Projektuj i buduj,
- Dukla - Barwinek, długość 18,3 km, trwa opracowanie Koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km długości.