VII Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
20.02.2020
VII Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2020 były okazją do zaprezentowania wyników najnowszych badań, uporządkowania wiedzy zarówno technicznej, jak i w zakresie obowiązujących przepisów prawa oraz omówienia aspektów praktycznych wdrażanych środków organizacji ruchu i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Konferencja objęta patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego odbyła się w dniach 19-21 lutego 2020 r.
W ramach tegorocznej konferencji odbyło się seminarium specjalistyczne „Oświetlenie ulic i dróg - oświetlenie 2020”, ogólnopolskie forum „Bariery i organizacja ruchu 2020” oraz debata „Najważniejsze problemy BRD w Polsce”.
Wśród panelistów byli m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego Marcin Ślęzak oraz zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Gryga.
Prace legislacyjne
Podczas debaty „Najważniejsze problemy brd w Polsce” minister Adamczyk omówił opracowany w MI projekt zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami, który zakłada wprowadzenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych i samych kierowców. Przewiduje m.in. zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych.
Projekt ustawy został ujęty w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UD53 i został udostępniony na stronie Rządowego Centrum Legislacji wraz z jego uzasadnieniem i oceną skutków regulacji.
Minister przypomniał także, że dzięki staraniom Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego od grudnia 2019 r. obowiązuje jazda na suwak oraz udostępnienie przejazdu służbom ratowniczym do poszkodowanych – korytarz życia.
Oświetlenie ulic i dróg
Szeroko omówiono również zagadnienie dotyczące oświetlenia przejść dla pieszych. To jedno z rozwiązań technicznych, wpływające na poprawę widoczności pieszego na przejściu dla pieszych i w jego otoczeniu.
W 2018 r. Minister Infrastruktury zatwierdził wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. Są one rekomendowane wszystkim zarządcom dróg i ulic, zarządcom oświetlenia, projektantom drogowym i oświetleniowym, inwestorom i wykonawcom do stosowania jako standard w zakresie przygotowania inwestycji, budowy, przebudowy, remontu oraz utrzymania dróg.
Innym ważnym narzędziem, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa rowerzystów w ruchu drogowym, są opracowane w 2019 r. w MI wytyczne organizacji bezpiecznego ruchu rowerowego.
Działania informacyjne i edukacyjne
Budowa bezpiecznej infrastruktury drogowej na poziomie krajowym i regionalnym to nie wszystko. Ważne jest także informowanie społeczeństwa o nowych regulacjach prawnych oraz kształtowanie właściwych postaw i zachowań w ruchu drogowym.