W Sejmie o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działaniach realizowanych w tym zakresie w 2023 r.
11.10.2024
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przedstawili w Sejmie sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działaniach realizowanych w tym zakresie w 2023 r., przyjęte przez Prezesa Rady Ministrów.
Kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) są dla Ministerstwa Infrastruktury priorytetowe. W Polsce stale rośnie liczba kilometrów nowych i zmodernizowanych dróg oraz liczba samochodów. Większy ruch drogowy stwarza nowe wyzwania, które resort na bieżąco monitoruje, zwracając szczególną uwagę na zagrożenia z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W swoim wystąpieniu minister Dariusz Klimczak wskazał na działania podejmowane przez MI, mające na celu zmianę przepisów w obszarze brd.
Minister wskazał także, że trwają prace nad przepisami, które uniemożliwią kasowanie punktów karnych za najcięższe przewinienia na drodze. Jak powiedział minister Klimczak, kierowca będzie mógł zniwelować liczbę punktów karnych, ale nie za każdy rodzaj wykroczenia.
Sprawozdanie o stanie brd za 2023 r. przedstawił wiceminister Stanisław Bukowiec.
Wśród zadań, jakie były podejmowane w 2023 r., szczegółowo zawartych w omawianym raporcie, należy podkreślić zaangażowanie członków Krajowej Rady BRD oraz Wojewódzkich Rad BRD na rzecz realizacji konkretnych projektów profilaktycznych, edukacyjnych czy badawczych, a także docenić wysiłki wielu partnerów wśród organizacji pozarządowych i aktywność samorządów.
Jak podkreślił wiceminister Bukowiec, cele MI zapisane z Narodowym Programie brd są realizowane. KRBRD i wojewódzkie rady realizują konkretne programy profilaktyczne, edukacyjne, badawcze. Najważniejsze to tworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej.
Budowa infrastruktury transportowej
W ramach Programu bezpiecznej infrastruktury drogowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizowała m.in. takie zadania jak:
- budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
- budowa zatok autobusowych,
- przebudowa skrzyżowań,
- budowa lewoskrętów,
- budowa kładek dla pieszych,
- montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
- poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
- likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
- poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
- dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
- wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
- zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
- montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
- poprawa parametrów użytkowych jezdni,
- poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
- poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
- uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.
W minionym roku na realizację 381 ww. zadań wydatkowano ze środków Krajowego Funduszu Drogowego kwotę 433,9 mln zł.
Edukacja
W zakresie edukacji, Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zrealizował ogólnokrajowe kampanie informacyjne pod hasłami: „Inni też popełniają błędy. Zwolnij!” oraz „Zdaj test z odpowiedzialności!”, a także inne projekty edukacyjno-szkoleniowe o wybranych problemach BRD, skierowane do grup zagrożonych wypadkami, w tym m.in. dla osób po 60 roku życia.