W Skierniewicach pojedziemy bezpieczniej wiaduktem nad torami
21.12.2020
PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz miasto Skierniewice podpisały 21 grudnia 2020 r. w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka umowę z wykonawcą na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania w Skierniewicach. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym oraz usprawni układ komunikacyjny w mieście.
Zadaniem wykonawcy będzie budowa wiaduktu drogowego nad dwoma torami ważnej linii kolejowej Warszawa Zachodnia – Katowice oraz jednotorową łącznicą między linią Warszawa Zachodnia – Katowice i linią Skierniewice – Łowicz. Nowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy.
Wiadukt nad torami o długości ok. 145 m zostanie wyposażony w chodniki dla pieszych i ścieżkę rowerową. Inwestycja obejmie też budowę przyległego układu drogowego (w tym dwa ronda), nowe oświetlenie, ekrany akustyczne, zatoki dla autobusów. Wzdłuż torów powstaną drogi serwisowe, które również usprawnią lokalny ruch drogowy.
Inwestycja za ponad 37 mln zł zostanie dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwotę w wysokości prawie 35 mln zł przekazuje miasto. Połowa tej kwoty będzie pochodzić z subwencji przyznanej przez Ministerstwo Infrastruktury. Wkład PKP PLK to prawie 3 mln zł.
Planowane zakończenie prac to grudzień 2022 r.
Bezpieczniej na skrzyżowaniu dróg i torów
Budowa wiaduktu drogowego nad torami w Skierniewicach wpisuje się w realizowany przez PKP PLK projekt poprawy bezpieczeństwa, którego celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Spółka realizuje ten program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
W całym kraju w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” o wartości 312,5 mln zł planowana jest budowa 25 obiektów, w tym 11 wiaduktów kolejowych, 11 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla pieszych pod torami i 1 wiaduktu pieszo-rowerowego.
Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano już w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań - Warszawa, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Białystok i Warszawa - Lublin.