Walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym na Podkarpaciu
01.04.2022
Lepsze możliwości podróży koleją na Podkarpaciu zapewni powrót pociągów na trasę z Mielca do Padwi. Rozpoczynają się prace na odcinku, który wydłuży przywrócone w 2021 r. połączenie Mielec - Dębica. Inwestycja za 98 mln zł jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA z RPO Województwa Podkarpackiego. Dla mieszkańców Podkarpacia powrót kolei zwiększa możliwości komunikacyjne, poprawia warunki życia i możliwości rozwoju gospodarczego.
Komunikacją kolejową można już podróżować na odcinku Mielec - Dębica. Następnym etapem jest odbudowa odcinka linii Mielec - Padew.
W marcu br. wykonawca rozpoczął prace. Przygotowywany został teren do układania nowych torów i budowy peronów. Pierwszy etap to usuwanie starych szyn i podkładów. Konieczna jest przebudowa podziemnych instalacji oraz sieci napowietrznych. W pierwszych miesiącach na odcinku Padew - Mielec, równolegle do prac torowych, przebudowane będą perony. Roboty przy peronach będą widoczne na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy.
W ramach inwestycji przewidziana jest także budowa wiaduktu w Mielcu. Nowy obiekt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawni komunikację drogową. Istotnym działaniem dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego jest przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych.
Chorzelów, Jaślany, Tuszów Narodowy - wygodny dostęp do pociągów
Na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy podróżni wygodnie wsiądą do pociągów. Wybudowane zostaną nowe, odpowiednio wyższe perony. Przewidziano jasne oświetlenie oraz wiaty i ławki. Podróże ułatwią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, z szerokimi dojściami i zabezpieczonymi barierkami. Ułatwieniem dla podróżnych niewidomych i niedowidzących będą ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze.
Nowy wiadukt w Mielcu - korzystne rozwiązanie komunikacyjne
Nowy wiadukt drogowy w Mielcu zapewni bezkolizyjną komunikację. Obiekt zastąpi dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową w mieście.
Przygotowanie odcinka Padew - Mielec do ruchu pociągów przewidziano do końca bieżącego roku. Zakończenie wszystkich prac, w tym przy budowie wiaduktu drogowego, zaplanowano w 2023 r.
Rozwój kolei na Podkarpaciu
Reaktywowanie trasy Mielec - Dębica we wrześniu 2021 r zwiększyło możliwości kolei w województwie podkarpackim. Po dwunastoletniej przerwie można korzystać z szybszych niż przed laty połączeń kolejowych. Podróżni zyskali lepszy dostęp do kolei. Zmodernizowane stacje i przystanki ułatwiają wszystkim pasażerom korzystanie z tej trasy.
Reaktywowanie linii Padew – Mielec - Dębica korzystnie wpływa na rozwój kolejowych przewozów towarowych. Dzięki inwestycji powstaje lepsze połączenie podkarpackich stref ekonomicznych z innymi regionami.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew - Mielec - Dębica” wpisany jest do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Dotychczas podpisano umowy na prace o wartości ponad 323 mln zł.