W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Warsztaty „Wzorce i standardy w drogownictwie i mostownictwie - odporność infrastruktury na terenach zalewowych”

27.11.2024

W dniach 27-28 listopada 2024 r. we Wrocławiu odbywają się zorganizowane przez Ministerstwo Infrastruktury i stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, przy wsparciu merytorycznym Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, warsztaty „Wzorce i standardy w drogownictwie i mostownictwie - odporność infrastruktury na terenach zalewowych”. W warsztatach udział wzięli przedstawiciele samorządów, w tym zarządcy dróg publicznych, wojska, nauki, wykonawców dróg oraz resortu infrastruktury.

Warsztaty „Wzorce i standardy w drogownictwie i mostownictwie - odporność infrastruktury na terenach zalewowych”

Tegoroczna powódź oraz związane z nią zniszczenia dróg i mostów to główny temat analiz dotyczących dostosowania infrastruktury drogowej do warunków ekstremalnych, tak aby była bardziej odporna na tego typu kataklizmy. Podstawowym założeniem warsztatów była możliwość przedyskutowania w gronie ekspertów niezbędnych zmian w wytycznych dotyczących dróg i mostów oraz przepisów technicznych. Na podstawie zgłoszonych wniosków i rekomendacji zostaną zaktualizowane Wzorce i Standardy w drogownictwie oraz przepisy techniczne, w szczególności mające na celu zwiększenie odporności infrastruktury drogowej i mostowej na skutki zmian klimatu.

Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury z 20 września br. Instytut Badawczy Dróg i Mostów został zobowiązany do przeprowadzenia weryfikacji oraz sporządzenia ekspertyz dotyczących stanu technicznego dróg publicznych i obiektów inżynierskich uszkodzonych w wyniku wrześniowej powodzi lub osunięć ziemi. W tym celu IBDiM wykonuje techniczne oceny uszkodzeń infrastruktury drogowej i mostowej spowodowanych powodziami i osunięciami ziemi. Do inspekcji IBDiM zgłoszono po powodzi w sumie 616 obiektów inżynierskich oraz 417 odcinków dróg. Dotychczas Instytut przeprowadził 471 inspekcji obiektów mostowych oraz 280 inspekcji odcinków dróg. Wizje lokalne wykonywane w terenie koncentrują się na ocenie stanu uszkodzonych obiektów, aby wspierać planowanie niezbędnych napraw i odbudowy, zapewniając bezpieczne przywrócenie infrastruktury drogowej w obszarach dotkniętych stanem klęski żywiołowej.

Szacunkowy koszt odbudowy 23 zniszczonych mostów to około 60 mln zł. Z analiz przestrzennych Instytutu wynika, że wodami powodziowymi zalanych zostało około 5 700 km dróg będących w zarządzie samorządów. Całkowite koszty odbudowy dróg i mostów mogą wynieść od 600 mln do 2,5 mld zł. Jest to związane z ryzykiem dalszej destrukcji dróg podczas zimy, spowodowanej zjawiskami takimi jak wysadziny i przełomy, będącymi efektem mrozów oraz obecności wody w podbudowie dróg.

Współorganizator warsztatów, stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, od 14 maja 2021 r. pełni rolę ciała doradczego Ministra Infrastruktury w obszarze Wzorców i Standardów w drogownictwie.

{"register":{"columns":[]}}