Wiadukt kolejowy podniesie bezpieczeństwo na linii Łódź – Koluszki
26.04.2021
26 kwietnia 2021 r. PKP Polskie Linie Kolejowe i gmina Andrespol podpisały z wykonawcą umowę na budowę nowego skrzyżowania bezkolizyjnego w Andrespolu. To drugi wiadukt, który powstanie na trasie kolejowej z Łodzi do Koluszek. Inwestycja za ok. 30 mln zł zostanie dofinansowana ze środków POIiŚ i usprawni układ komunikacyjny oraz zapewni bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym.
Zadaniem wykonawcy będzie budowa wiaduktu kolejowego dla czterech torów: linii Łódź Fabryczna – Koluszki oraz Łódź Kaliska – Dębica. Nowy obiekt powstanie przy przystanku kolejowym Bedoń i zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, którym przebiega droga między Bedoniem Przykościelnym i Andrespolem. Wiadukt kolejowy będzie miał długość ok. 12 m i szerokość ok. 24,1 m. Inwestycja obejmie budowę układu drogowego wraz z ciągiem pieszo-rowerowym. Planowane zakończenie prac to II kwartał 2023 r.
Bezpieczniej na skrzyżowaniu dróg i torów
Budowa wiaduktu kolejowego w Andrespolu wpisuje się w realizowany przez PKP PLK SA projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują ten program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” powstaną obiekty w Gałkowie i Skierniewicach. W Skierniewicach roboty budowlane rozpoczęły się lutym br., w Gałkowie ruszą pod koniec 2021 roku. Obie inwestycje zakończą się w przyszłym roku.
W całym kraju w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” o wartości 312,5 mln zł planowana jest budowa 26 obiektów, w tym 12 wiaduktów kolejowych, 11 wiaduktów drogowych, 2 przejścia dla pieszych pod torami i 1 wiaduktu pieszo-rowerowego.
Bezpieczne skrzyżowania zrealizowano już w ramach Krajowego Programu Kolejowego na modernizowanych liniach m.in.: Poznań - Warszawa, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Białystok i Warszawa - Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.