Większe możliwości kolei na Dolnym Śląsku
11.05.2023
Z wykorzystaniem nowoczesnej technologii zaczęło się drążenie tunelu kolejowego w okolicy Trzcińska. Maszyna „TEM” zapewni sprawne prowadzenie prac przy bezpiecznych przejazdach pociągów. Przebudowa obiektu z XIX w. umożliwi lepsze podróże między Wrocławiem a Jelenią Górą.
Ruszyły zasadnicze prace w tunelu w okolicy Trzcińska. Po zabezpieczeniu obiektu i przygotowaniu toru do sprawnych przejazdów pociągów do realizacji inwestycji została wykorzystana nowoczesna maszyna „TEM”. Urządzenie waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min. Technologia „tunel w tunelu” pozwala na skuwanie materiału skalnego – poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów – i natryskiwanie betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac. Pracującej maszynie nadano imię Katarzyna, w nawiązaniu do patronki kolejarzy św. Katarzyny Aleksandryjskiej, zgodnie z tradycją nadawania maszynom drążącym tunele imion żeńskich.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększy możliwości kolei na Dolnym Śląsku. Przebudowa obejmuje gruntowne odnowienie i wzmocnienie ok. 300 m tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m. Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe ze względu na obowiązujące przepisy. Rozebrana będzie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawny ruch kolejowy zapewnią nowe tory i sieć trakcyjna.
Spółka przeznaczyła na przebudowę tunelu prawie 85 mln zł ze środków budżetowych. Wcześniej PLK SA przygotowały dokumentację projektową za 1,3 mln zł. Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią w ramach szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest w I kw. 2024 r.
Zakres inwestycji został uzgodniony z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy. Po zakończeniu głównej fazy prac – poszerzania tunelu – konieczne będą planowane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla zabudowy nowych torów. W tym czasie obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa.
Tunel trzciński to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.