W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Współpraca w zakresie polityk rozwoju

Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym

23 stycznia 2017 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda podpisał ustawę o ratyfikacji Europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym  sporządzonego w Genewie dnia 19 stycznia 1996 r. (tzw. Konwencja AGN). Ustawa została opublikowana 31 stycznia 2017 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i weszła w życie 15 lutego 2017 r.  Dokonanie aktu ratyfikacji przez Prezydenta RP miało miejsce 6 marca 2017 r.
Głównym celem Konwencji AGN jest rozwój międzynarodowego transportu na śródlądowych drogach wodnych w Europie. Sieć ujęta w Porozumieniu podzielona jest na 9 głównych wodnych ciągów transportowych o długości ponad 27 tys. km, które łączą porty ponad 37 krajów europejskich.
Na terytorium Polski znajdują się odcinki trzech głównych szlaków wodnych, są to:

  • droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie,
  • droga wodna E40 – łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie,
  • droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Porozumienie AGN wskazuje również dwanaście portów śródlądowych o międzynarodowym znaczeniu zlokalizowanych w dziesięciu miastach: Świnoujście, Szczecin, Kostrzyn, Wrocław, Koźle, Gliwice, Gdańsk, Bydgoszcz (2 porty), Warszawa (2 porty), Elbląg.
Aktualnie, wymienione w Konwencji AGN drogi wodne na terenie Polski nie spełniają minimalnych warunków żeglowności, w zakresie głębokości tranzytowej, określonych w Porozumieniu. W związku z powyższym Polska jako członek AGN wyraża intencję do zapewnienia, na objętych Konwencją drogach wodnych, warunków nawigacyjnych spełniających wszystkie kryteria właściwe dla śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, tzw. klasy „E” odpowiadającej co najmniej IV klasie żeglowności.

Materiały

Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym
„Europejskie​_porozumienie​_w​_sprawie​_głównych​_śródlądowych​_dróg​_wodnych​_o​_znaczeniu​_międzynarodowym​_(AGN)”(1).pdf 1.54MB

Grupa Robocza ds. połączenia Dunaj-Odra-Łaba (DOL)

Grupa dedykowana jest współpracy polsko – czeskiej. Jej celem jest kształtowanie polityki mającej na celu realizację budowy połączenia DOL i rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej. Ponadto grupa działa na rzecz umieszczenie dróg wodnych Odry i Łaby w sieci TEN-T.

NAIADES III „Boosting future-proof European inland waterway transport”

Celem programu NAIADES III jest kontynuacja działań mających na celu wzrost transportu śródlądowymi drogami wodnymi i tworzenie dogodnych warunków do rozwoju żeglugi śródlądowej. W ramach programu podkreślane są dwa kluczowe cele: dalsza integracja żeglugi śródlądowej z multimodalną siecią transportową i zwiększenie jej udziału w systemie przewozów ogółem oraz stopniowe przechodzenie na statki śródlądowe o zerowej emisji poprzez koordynację polityki transportowej, środowiskowej i energetycznej. Zadania te mogą zostać osiągnięte poprzez inwestycje w kapitał ludzki, infrastrukturę, flotę i digitalizację żeglugi śródlądowej.

Grupa Robocza Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ do spraw transportu wodnego śródlądowego

Grupa działa jako jedna z dwóch grup roboczych Komitetu ds. Transportu Lądowego odpowiedzialnych za kwestie żeglugi śródlądowej. Jest odpowiedzialna za kształtowanie polityki rozwoju sieci dróg wodnych zgodnie z postanowieniami Europejskiego Porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN).

Inland Navigation Europe

Najważniejsza europejska organizacja zajmująca się rozwojem żeglugi śródlądowej zrzeszająca publiczne podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę lub administrowanie drogami wodnymi z 13 krajów UE. Polska jest członkiem INE od 2018 roku.  Więcej informacji dostępnych jest na stronie INE (kliknij tutaj).

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
29.08.2022 12:19 Adam Bielecki
Pierwsza publikacja:
20.07.2021 09:33 Anna Kiedrowicz-Thel
{"register":{"columns":[]}}