W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wybrano wariant inwestorski linii kolejowej CPK – Płock – Włocławek

23.08.2024

Wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu inwestorskiego (W41) dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek. W analizie wielokryterialnej ten wariant uzyskał najwyższą ocenę oraz charakteryzuje się on najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. Odcinek ten będzie ważnym elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Wybrano wariant inwestorski linii kolejowej CPK – Płock – Włocławek

Wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości ok. 150 km to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w tym prognozowanych potoków pasażerskich. Biorąc pod uwagę czas trwania poszczególnych etapów inwestycji, zakończenie budowy linii kolejowych może nastąpić po 2035 roku.  Jako element sieci bazowej rozszerzonej TEN-T, odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

Wariant W41 powstał z połączenia wariantów (W1, W4, W6a, W8 i W9). W każdym z modeli badanych w analizie wielokryterialnej, tj. rozwojowym, technicznym, ekonomicznym i ekologicznym to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo.

Docelowy wariant rozpoczyna się na węźle kolejowym CPK na terenie gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle. Na tym odcinku powstaną m.in. przejścia dla zwierząt łączące szlaki migracyjne fauny Kampinoskiego Parku Narodowego. Most na Wiśle będzie zaczynał się na terenie Łęgu-Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu. Dalej linia skręca w kierunku zachodnim (gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, stacja pasażerska w Bodzanowie-Chodkowie), by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka. Linia omija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipna (a dalej Grudziądza i Gdańska), zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.

Do włączenia do wariantu inwestorskiego nie została zarekomendowana tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa rozpatrywana w ramach STEŚ. Powodem były jej wysokie koszty, również społeczne, w stosunku do korzyści, jakie miałaby przynieść jej budowa.

Linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Linia nr 5, która powstanie w standardzie Kolei Dużych Prędkości, będzie niezbędnym uzupełnieniem sieci kolejowej w Polsce oraz znacznie przyczyni się do skrócenia czasów przejazdów. Z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w ok. 50 min (dziś taka podróż trwa ponad 2 godz.), a z Włocławka do tej samej stacji dojedziemy pociągiem w ok. 1 godz. 10 min (dziś co najmniej godzinę dłużej).

Na linii nr 5 na odcinku CPK - Lipno prędkość projektowa wynosi 350 km/h, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk - Włocławek 250 km/h. Obie linie będą przeznaczone dla ruchu mieszanego: towarowego i pasażerskiego

Wybrany wariant inwestorski zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której wykonana zostanie ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}