Wygodniej na 7 stacjach i szybciej koleją do Zakopanego
16.05.2018
PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły szacowany na ćwierć miliarda zł przetarg na modernizację linii kolejowej Sucha Beskidzka – Chabówka. Dzięki inwestycji podróżni zyskają lepszą obsługę na 7 stacjach i przystankach między Suchą Beskidzką a Chabówką. W ramach inwestycji zostaną przebudowane tory i obiekty inżynierskie, zwiększy się też bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych.
Jest to ostatni z trzech przetargów związanych z modernizacją linii kolejowych do stolicy Tatr. W realizacji są już prace za ponad pół miliarda zł na odcinkach Skawina – Sucha Beskidzka i Chabówka – Zakopane.
Krócej w podróży, komfort na przystankach
Podróżni, w tym osoby o ograniczonej mobilności, zyskają lepszą obsługę na stacjach: Sucha Beskidzka, Osielec, Bystra Podhalańska, Jordanów, Skawa, Skawa Środkowa i Chabówka. Wszystkie perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Będą też lepiej oświetlone i czytelniej oznakowane. Na nawierzchni peronów i dojść do nich wyznaczone będą pasy z wypukłą strukturą i ścieżkami dotykowymi. Na stacjach, wyposażonych w kładki dla pieszych, jak np. w Suchej Beskidzkiej, dobudowane zostaną windy.
Sprawniej i bezpieczniej przez 120 obiektów
Prace na linii Sucha Beskidzka – Chabówka obejmą min. wymianę torów na długości ponad 31 km. Dla sprawniejszego i bezpieczniejszego ruchu pociągów ważna będzie także przebudowa kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych: 90 przepustów, 27 mostów i 3 wiaduktów. Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa dzięki modernizacji 46 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 26 skrzyżowaniach będą zamontowane urządzenia samoczynnej sygnalizacji, min. w Suchej Beskidzkiej, Makowie Podhalańskim, Osielcu, Jordanowie, Skawie oraz Chabówce.
Efektem inwestycji prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego będzie nie tylko skrócenie czasu przejazdu na poszczególnych odcinkach linii Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane, ale także sprawniejsze kursowanie pociągów, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i wzrost komfortu obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Zakończenie wszystkich prac, zaplanowane na 2023 r., skróci czas podróży z Krakowa do Zakopanego o blisko godzinę – z 3 godzin obecnie do nieco ponad 2 godzin.