W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

XII Kongres Kolejowy w Warszawie

17.11.2022

17 listopada 2022 r. odbyła się kolejna edycja Kongresu Kolejowego, organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Rynek Kolejowy i Railway Business Forum. Wzięli w nim udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel.

XII Kongres Kolejowy w Warszawie

W przemówieniu otwierającym minister Adamczyk podziękował przedstawicielom branży kolejowej za dialog i podsumował dotychczasowe zmiany na polskiej kolei.

– Polska kolej się zmienia dzięki rządowym programom i dzięki Państwa zaangażowaniu – zwrócił się do zgromadzonych A. Adamczyk.

 

– Jeszcze 10, 12 lat temu nikomu do głowy by nie przyszło, że na polskiej kolei mogą być realizowane tak odważne programy, jak Kolej Plus, Program Przystankowy czy Strategia Taborowa – powiedział.

 

– W ciągu ostatnich 7 lat zmodernizowanych zostało 288 stacji i 427 przystanków kolejowych. Powstało też 71 zupełnie nowych przystanków. Zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy niemal 80 dworców kolejowych. To oznacza, że w ponad 850 miejscach infrastruktura pasażerska albo znacząco się poprawiła, albo została wzniesiona od podstaw. Zmodernizowanych i wybudowanych zostało już prawie 7000 km torów kolejowych w całej Polsce – wyliczał A. Adamczyk.


Szef resortu infrastruktury podkreślał, że to wspólne dzieło wszystkich, którzy dobrze życzą polskiej kolei. Dodał, że aby takie dzieło mogło być realizowane, konieczna była zmiana w podejściu polskiego rządu do kolei przed 7 laty.

A. Adamczyk odniósł się także do sprawy etosu pracy kolejarzy.

– Deklarowaliśmy, że odbudujemy dumę z przynależności do braci kolejarskiej. Jestem pewien, że tego słowa dotrzymaliśmy – powiedział.


Wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel wziął udział w debacie strategicznej pt. "Konkurencyjność przewozów kolejowych – niezbędne działania".

A. Bittel powiedział, że powinna zostać dokonana koncentracja w obszarach rynku kolejowego - tych, które zostalyły w przeszłości zdekoncentrowane. Doprecyzował, że podmioty sprywatyzowane w ubiegłych latach powinny wrócić do modelu zarządzania przez Państwo Polskie.

– Naszym celem i strategią rządu polskiego jest osiagniecie poziomu podroży na mieszkańca podobnego lub większego niż ten, jaki występuje w Czechach – dodał wicemin. Bittel.


Wskazał on rownież na problem zbyt wąskiego myślenia o transporcie kolejowym przez jego organizatorów na poziomie regionalnym.

– Potrzebna jest współpraca, która pozwala sieciować usługi. Nie może byc tak, że kazdy marszałek województwa patrzy tylko na swój region, przez co nie są realizowane połączenia stykowe. Taka współpraca przełoży sie z pewnością na zwiększenie wagi transportu kolejowego i pozwoli na wprowadzenie jeszcze bardziej atrakcyjnej oferty dla pasażerów – powiedział A. Bittel 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}