Zakończono etap elektryfikacji linii kolejowej Ocice – Rzeszów
20.01.2021
Zakończył się ważny etap elektryfikacji trasy kolejowej na linii Ocice – Rzeszów, w wyniku której wywieszono już ok. 70 km nowej sieci trakcyjnej, w celu zapewnienia sprawniejszych podróży dalekobieżnych i regionalnych. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA warta 67 mln zł finansowana jest ze środków budżetowych.
Na linii Ocice – Rzeszów rozwieszono sieć trakcyjną, po wcześniejszym przygotowaniu konstrukcji m.in. 1300 stalowych słupów. Obecnie prace obejmują przygotowanie sieci do załączenia napięcia, a także montowane są zabezpieczenia przeciwporażeniowe na wiaduktach drogowych oraz tablice informacyjne wymagane na zelektryfikowanej linii. Zasilanie trasy w energię elektryczną zapewnią tzw. podstacje trakcyjne. W ubiegłym roku zbudowano trzy z pięciu podstacji w Chmielowie, Nowej Dębie i Cmolasie. Pozostałe obiekty budowane są w Widełce i w Rzeszowie.
Elektryfikacja jednotorowa trasy Ocice – Rzeszów zapewni dogodniejsze połączenia między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz, Skarżysko-Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Lublin. Krótsze podróże będą możliwe m.in. dzięki wyeliminowaniu zmian lokomotyw spalinowych na elektryczne. Przewoźnicy będą mogli korzystać z nowoczesnych, bardziej ekologicznych pojazdów elektrycznych, a sama oferta podróży Podmiejską Koleją Aglomeracyjną będzie atrakcyjniejsza.
W 2019 r. na linii Ocice – Rzeszów PLK wybudowały mijankę w Majdanie Królewskim, dzięki której zwiększyła się przepustowość trasy, a na przystanku przygotowano nowy peron. Wcześniej na linii dla wszystkich podróżnych zapewniono dostępność do pociągów. Z kolei w 2016 r. wybudowano nowy przystanek w Chmielowie i wydłużono peron w Głogowie Małopolskim.
Elektryfikacja podkarpackiej linii jest elementem zadania pn. „Prace na linii nr 71 Ocice – Rzeszów”, którego zakończenie planowane jest w połowie 2021 r. Od nowego rozkładu jazdy 2021/2022, po uzyskaniu certyfikatów i zezwoleń, podróżni będą mogli pojechać na tej trasie pociągami elektrycznymi.
Od grudnia trakcją elektryczną kursują pociągi na zelektryfikowanej linii Lublin – Stalowa Wola. W 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA oddały do eksploatacji zelektryfikowany odcinek Węgliniec – Zgorzelec na międzynarodowej linii E 30. Elektryfikacja linii ma na celu zwiększenie możliwości sprawnych podróży i przewozu ładunków na sieci kolejowej. Poza tym nowe możliwości kolei wpisują się w rozwój ekologicznego transportu, czyli tzw. Europejskiego Zielonego Ładu.