W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zintegrowana Sieć Kolejowa – nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

03.12.2024

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły prace nad projektem integracji sieci kolejowej. Efektem wspólnych działań będzie opracowanie długoterminowego, stabilnego planu rozwoju infrastruktury i tras kolejowych w Polsce. Prace prowadzone są pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.

Zintegrowana Sieć Kolejowa – nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Podczas spotkania, które odbyło się 3 grudnia 2024 r. w Ministerstwie Infrastruktury z marszałkami województw - organizatorami komunikacji publicznej w województwach przedstawione zostały założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Opierają się one na modelu równomiernego rozwoju sieci transportowej w regionach, w połączeniu z ośrodkami miejskimi generującymi największe potoki pasażerskie. Zaprezentowano również, jak kolej regionalna wraz z połączeniami dalekobieżnymi dostępnymi w każdym powiecie może korzystnie wpływać na ich rozwój i codzienną mobilność mieszkańców. Reprezentanci urzędów marszałkowskich mogli zapoznać się z planem konsultacji oraz fazami pracy nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.

— Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

 

— Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.


W spotkaniu uczestniczył również wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, który zarysował koncepcję zmiany obecnie funkcjonujących przepisów dotyczących Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

— Z inicjatywy ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka został utworzony zespół ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Jego członkowie dostrzegają potrzebę reformy obecnie funkcjonującej ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Chcemy utworzyć nową strukturę organizacyjną transportu zbiorowego, w której widzimy bardzo ważną rolę województw — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.


Spotkanie było okazją do wymiany spostrzeżeń i zasygnalizowania białych plam na mapie publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 r. planowane są spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.

Docelowa Zintegrowana Sieć Kolejowa w Polsce powstanie w oparciu o analizy:

  • Strategicznego Studium Lokalizacyjnego korytarzy CPK i obecnej sieci kolejowej;
  • analizę sieciową z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi CPK;
  • infrastrukturalnych priorytetów inwestycyjnych CPK i PKP PLK do 2035 r.;
  • wniosków płynących z regionalnych paneli eksperckich.

Zakończenie prac analitycznych nad ZSK planowane jest w 2026 r.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}