W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmiany w dostępie do brytyjskiego rynku przewozów drogowych

23.12.2022

Od 24 grudnia 2022 r. Wielka Brytania wprowadza zmiany w krajowych przepisach dotyczących zasad dostępu do brytyjskiego rynku przewozów drogowych wobec przewoźników z Unii Europejskiej.

Zdjęcie ciężarówki w czasie jazdy

Jak poinformowało brytyjskie Ministerstwo Transportu, zmiany wynikają z rozporządzenia Ministra Transportu Zjednoczonego Królestwa nr 1260/2022 "The Drivers’ Hours, Tachographs, International Road Haulage and Licensing of Operators (Amendment) Regulations 2022" z 26 listopada
2022 r. Przepisy te, wyjaśnione w "Explanatory Memorandum", wchodzą w życie z dniem 24.12.2022 r.

Zmiany wprowadzone przez Wielką Brytanię obejmują:

  • wprowadzony zostaje zakaz wykonywania przez przewoźników z Unii Europejskiej jednej operacji przewozu kabotażowego po wjeździe bez ładunku do UK;

Przewoźnicy z UE nadal będą mieli możliwość wykonywania dwóch przewozów kabotażowych na terenie UK w ciągu 7 dni, po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym – zgodnie z art. 462 ust. 7 lit.a i b umowy handlowej pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem (TCA). Stanowi o tym paragraf 7.18 "Explanatory Memorandum".

  • wprowadzony zostanie zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego (tj. niektórych rodzajów transportu intermodalnego, w którym towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe przy użyciu dwóch, lub więcej rodzajów transportu) na terenie UK przez przewoźników unijnych;

Oznacza to, że przewoźnicy z UE będą mogli wykonywać przewozy do/z UK wyłącznie w całości tym samym pojazdem lub zespołem pojazdów. Niedozwolone natomiast będzie odbieranie/dostarczanie pojazdami ciężarowymi naczep/przyczep do/z portów lub terminali kolejowych wykonując przewóz na terytorium Wielkiej Brytanii. Władze brytyjskie wskazują na fakt, że sprawa ta nie jest uregulowana w umowie TCA, zatem strona brytyjska odstępuje od tej reguły. Stanowi o tym paragraf 7.22 "Explanatory Memorandum".

  • przewidziano możliwość wykonywania przewozów między UK a krajami trzecimi przez przewoźników z UE jedynie na podstawie zezwoleń EKMT;

Dotychczas dla tego rodzaju operacji transportowych wymagana była jedynie licencja wspólnotowa. Wymóg ten dotyczy również przewozów z UK do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu oraz w odwrotnym kierunku. Sprawa ta również nie była uregulowana w umowie TCA. Z tego względu, jak wyjaśnia strona brytyjska, odstępuje się od stosowania tego rozwiązania. Stanowią o tym paragrafy 7.19 – 7.21 "Explanatory Memorandum".

– Biorąc pod uwagę tryb przyjęcia tych rozwiązań, bez powiadomienia państw członkowskich Unii Europejskiej z wyprzedzeniem, pozwalającym na dostosowanie się do nowych wymagań, podejmujemy interwencję w tej sprawie u władz brytyjskich – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

– Występujemy z postulatem wprowadzenia rozwiązań przejściowych pozwalających na dostosowanie się przedsiębiorców transportowych do nowych wymogów lub rozpatrzenie możliwości odstąpienia od części z nich – podkreśla wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Wszelkie niezbędne informacje dotyczące sankcji stosowanych za naruszenia w transporcie drogowym w Wielkiej Brytanii są dostępne pod linkiem:

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1123535/dvsa-enforcement-sanctions-policy.pdf.

Procedura odwoławcza dotycząca kontroli w zakresie transporcie drogowym dostępna jest pod linkiem:

https://www.gov.uk/government/organisations/driver-and-vehicle-standards-agency/about/complaints-procedure.

{"register":{"columns":[]}}