Zmienia się kolej w województwie podlaskim
29.06.2020
Podpisana została umowa na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku. Zostanie on dostosowany do prędkości 200 km/h. Został również otwarty nowoczesny i dostępny dla wszystkich podróżnych dworzec kolejowy w Bielsku Podlaskim. Dobiega także końca przebudowa zabytkowego dworca w Białymstoku – jedna z największych inwestycji programu modernizacji dworców PKP na latach 2016-2023. 26 czerwca 2020 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przebywał z wizytą w województwie podlaskim, gdzie mówił o zmieniającej się kolei w tym regionie.
Rail Baltica: rusza modernizacja odcinka Czyżew – Białystok
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za ponad 3,3 mld zł na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej Rail Baltica Czyżew-Białystok i dostosowanie go do prędkości 200 km/h. Podróż pociągiem między stolicami Mazowsza i Podlasia zajmie poniżej 90 min. Stacje i przystanki będą dostępniejsze dla podróżnych. Zwiększy się konkurencyjność kolei do nadbałtyckich krajów UE. Inwestycja jest współfinasowana z instrumentu CEF – „Łącząc Europę”.
Prace na odcinku Czyżew-Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Pomiędzy Czyżwem a Białymstokiem skrzyżowania wielopoziomowe – wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.
Mieszkańcy Białegostoku zyskają nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza, który zapewni wygodny dojazd do centrum miasta. Na stacji Białystok zbudowane zostaną 4 nowe zadaszone perony. Każdy będzie miał system informacji dla pasażerów. Jeden z peronów będzie obok planowanego przy stacji węzła intermodalnego, co ułatwi łączenie podroży koleją z komunikacją miejską. Znikną kładki nad torami, a z budynku dworca na perony będzie można dostać się tunelem wyposażonym w pochylnie. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa układu torowego oraz nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.
Pozostałe odcinki Rail Baltica
Na odcinku od Warszawy do Czyżwa podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków, a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze.
PKP PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok – Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.
Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą. Więcej informacji o inwestycji na http://www.rail-baltica.pl
Nowy dworzec w Bielsku Podlaskim otwarty
W Bielsku Podlaskim minister A. Adamczyk wziął udział w otwarciu nowoczesnego i dostępnego dla wszystkich podróżnych dworca kolejowego.
Nowy jednokondygnacyjny budynek jest w pełni dostosowany do obsługi osób z ograniczoną mobilnością, czyli osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziećmi, osób starszych czy pasażerów z dużymi bagażami. W jego obrębie zostały wyznaczone trasy wolne od przeszkód z udogodnieniami dla osób niewidomych i słabo widzących. Dworzec wyposażony został także w mapy dotykowe zlokalizowane w kluczowych punktach obszaru przydworcowego oraz słupki SOS dające podróżnym możliwość bezpośredniego i szybkiego wezwania pomocy. W przeszklonej, ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni zainstalowane zostały urządzenia najnowocześniejszego Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zapewniające informację głosową (komunikaty megafonowe) i wizualną (elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy pociągów). Ponadto w toaletach, z myślą o opiekunach najmniejszych pasażerów, zamontowane zostały przewijaki. Budynek dworca to nie tylko nowoczesna bryła z takimi elementami architektonicznymi jak wieża zegarowa czy zadaszona poczekalnia zlokalizowana w sąsiedztwie dojścia do peronów. Dworzec kryje w sobie wiele innych nowoczesnych rozwiązań, jak panele fotowoltaiczne, pompa ciepła, klimatyzacja, monitoring, energooszczędne oświetlenie, nowoczesna iluminacja obiektu, dzięki czemu korzystanie z niego jest wygodne, bezpieczne i ekologiczne.
Pasażerowie korzystający z dworca w Bielsku Podlaskim mają do dyspozycji także parking z wydzielonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, stojaki rowerowe usytuowane pod zadaszoną poczekalnią i obszerny teren zielony z licznymi alejkami i kolorową roślinnością. Wokół budynku zaprojektowano układ chodników łączących budynek dworca z istniejącymi drogami dojścia, parkingiem oraz dworcem autobusowym. Obok dworca znalazła się także wielojęzyczna tablica prezentująca informacje o historii kolei w Bielsku Podlaskim. Poza poczekalnią i ogólnodostępnymi toaletami na dworcu znajdzie się także lokal komercyjny, przygotowany z myślą o najemcach prowadzących działalność handlowo-usługową.
Inwestycja została realizowana w ramach autorskiego projektu PKP SA czyli w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Zakłada on budowę nowoczesnych parterowych budynków, w których stosowane są proekologiczne rozwiązania. Innowacyjne Dworce Systemowe najczęściej zastępują duże niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają już współczesnym wymaganiom podróżnych i są kosztowne w utrzymaniu. IDS-y powstają także na stacjach i przystankach, na których nie było wcześniej dworców.
Przebudowa dworca PKP w Bielsku Podlaskim została współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Wartość inwestycji wynosi 11 545 683,06 mln zł.
Dworzec w Białymstoku będzie łączył dawne piękno z nowoczesnością
Dobiega końca przebudowa zabytkowego dworca w Białymstoku – jedna z największych inwestycji programu modernizacji dworców PKP na latach 2016-2023. Większość robót została już zrealizowana, a 2 czerwca br. Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytkowych dokonał odbioru prac konserwatorskich ujętych w projekcie.
Modernizacja zabytkowego dworca w Białymstoku połączona z zagospodarowaniem terenów przydworcowych zaawansowana jest w około 90 procentach. Wszystkie najważniejsze prace zostały już zrealizowane. Do wykonania pozostało m.in. przeprowadzenie robót wykończeniowych
Łącznie w województwie podlaskim zmodernizowanych i wybudowanych od podstaw zostanie 12 dworców kolejowych. Na początku roku zakończona została budowa nowego dworca w Czeremsze. Pod koniec lutego wykonawcy rozpoczęli prace związane z przebudową dworców w Szepietowie i Jabłoni Kościelnej, a w połowie kwietnia rozpoczęła się modernizacja dworca Kuźnica Białostocka.
Przebudowa dworców w województwie podlaskim jest finansowana przede wszystkim z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz ze środków własnych PKP SA i dotacji z budżetu państwa.