Zmniejszy się wykluczenie komunikacyjne na Podbeskidziu
29.11.2023
Przywrócenie ruchu pasażerskiego z Bielska-Białej do Skoczowa to główny cel zadania realizowanego z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”. Śląska inwestycja znajdująca się wcześniej na liście rezerwowej programu, w ramach dostępnych środków, została przeniesiona na listę podstawową Kolei Plus.
W ramach projektu przebudowany zostanie odcinek linii kolejowej o długości prawie 22 km, po którym możliwe będzie kursowanie pociągów z prędkością 80 km/h, z możliwością odcinkowego zwiększenia prędkości do 100 i do 120 km/h. Przewidywany czas podróży między Bielskiem a Skoczowem wyniesie ok. 36 minut, z Bielska do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę.
Mieszkańcy południowej części woj. śląskiego zyskają dostęp do kolei dzięki budowie nowych lub przebudowie istniejących stacji i przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze, Skoczów Bajerki II. Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Prace projektowe będą realizowane w latach 2024–2027. Budowa jest przewidziana na lata 2027–2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to 350 mln zł.
Na liście podstawowej Programu Kolej Plus w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei, głównie miejscowościom liczącym powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej. Poprawi także warunki prowadzenia działalności gospodarczej i bezpieczeństwo na drogach (część przewozów towarowych przejmie transport kolejowy).
Program realizowany pod egidą Ministerstwa Infrastruktury jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.