W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zwiększamy dostępność kolejową do polskich portów

22.09.2021

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA za ponad miliard złotych z udziałem środków unijnych CEF „Łącząc Europę” poprawia skomunikowanie nabrzeży z siecią kolejową, zwiększa potencjał polskich portów i rozwój gospodarki. Dostępniejsze są tory ekspozycyjne wykorzystywane na Targach TRAKO.

Zwiększamy dostępność kolejową do polskich portów

Wystawcy i goście Targów TRAKO korzystają z przebudowanego terenu torów ekspozycyjnych na wysokości przystanku Gdańsk Stadion Expo. To obszar około 6 tys. m kw. Cztery tory zapewniają efektowną ekspozycję taboru kolejowego. W ramach inwestycji PKP PLK przygotowały tory o nawierzchni bezpodsypkowej oraz przejścia między eksponowanym taborem. 

Kolej – ekologiczny i sprawniejszy transport towarów do portów

– Inwestycje kolejowe do polskich portów morskich, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, realnie zwiększają możliwości obsługi portów i transportu towarów koleją oraz sprzyjają rozwojowi gospodarki. Projekty wykorzystują efektywnie środki unijne instrumentu CEF ,,Łącząc Europę’’ na rozwój i zwiększenie możliwości ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 

 

– Efektywnie realizujemy projekty kolejowe, które zwiększają możliwości podróży i transportu towarów. Inwestycja na torach dojazdowych do portu w Gdańsku nie tylko zwiększy możliwości przeładunku towarów w porcie i sprawność oraz bezpieczeństwo transportu kolejowego, ale także poprawia komunikację w mieście i umożliwia lepszą ekspozycję na torach obok Międzynarodowych Targów Gdańskich – stwierdził prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

 

– Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowały kolejowy dojazd do portu Gdańsk i tym samym zwiększyły możliwości transportu. Bardzo ważne, że w trakcie prac zapewniona była komunikacja i obsługa portu. Rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, największy polski port podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacnia pozycję na Bałtyku – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA Łukasz Greinke.

 

– Ekspozycja taboru i maszyn kolejowych odbywa się po raz pierwszy w nowej przestrzeni torów wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA zdecydowanie odmienia się jakość i komfort prezentacji podczas Targów TRAKO. Stwarza to jeszcze większe możliwości wykorzystywania przestrzeni AMBEREXPO i stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk – powiedział prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich Andrzej Bojanowski.

 
W ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zakończono prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Pociągi jeżdżą po przebudowanych torach z nową siecią trakcyjną. Takie efekty są także na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (lk nr 227 i 249), na stacji Gdańsk Wiślany oraz na linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk nr 722). 
Z nowej nastawni na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa prowadzony jest ruch pociągów. Komputerowe systemy i urządzenia umożliwiają pracę manewrową i nadzór nad zestawianiem składów. W ciągu doby nastawnia obsługuje około 30 pociągów.
 
Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi towarowe korzystają z 32 nowych torów. Przygotowywany jest teren pod kolejną grupę torów. Na liniach do gdańskiego portu zabudowano ponad 50 km torów i 165 rozjazdów. Budowane są nasypy i drogi dojazdowe do nowego bezkolizyjnego skrzyżowania wiaduktu drogowego. 100-metrowy wiadukt między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w mieście. 
 
Realizacja projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” poprawi przepustowość linii i umożliwi przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży dojadą dłuższe, nawet 750-metrowe, i cięższe składy o nacisku 22,5 tony na oś. Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym towary dojadą szybciej i bezpieczniej. 

Wartość prac realizowanych przez PKP PLK w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r.

{"register":{"columns":[]}}