Zwiększamy możliwości przeładunku zboża w polskich portach morskich - w Porcie Gdańsk powstanie terminal zbożowy
02.12.2024
Polska jest coraz większym eksporterem zbóż. W 2024 roku wyprodukowaliśmy prawie 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym ponad 25 mln ton. Nadwyżki zboża możemy więc sprzedawać za granicę. Aby zagospodarować coraz większą produkcję, a także usprawnić tranzyt z Ukrainy, Polska musi powiększać swoje porty. W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal, dzięki któremu zwiększona zostanie przestrzeń magazynowa dla tego typu ładunków. 2 grudnia 2024 r. poinformowali o tym minister infrastruktury Dariusz Klimczak i wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka na wspólnej konferencji prasowej z premierem Donaldem Tuskiem.
Jedna z wiodących spółek jeśli chodzi o przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, czyli Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
Projekt ten PGE będzie realizować wspólnie z ZMPG, co pozwoli na utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem warunków i zdolności przeładunkowych oraz magazynowania zbóż.
Nowy Agro Terminal – większe zdolności magazynowe
Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów, z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji. Inwestycje te mają charakter uniwersalny. Pozwolą w przyszłości na przeładunki i magazynowanie nie tylko zboża, pasz czy śruty, ale wszelkiej drobnicy zjednostkowanej, wymagającej zadaszenia.