W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zwiększył się kolejowy dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku

08.04.2022

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych SA o wartości ponad 2,6 mld zł konsekwentnie poprawiają warunki przewozu towarów do nadbałtyckich portów. Prace przy poprawie kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni osiągnęły półmetek, a dzięki zaawansowanym pracom w Gdańsku po nowych, zelektryfikowanych torach do nabrzeży dojeżdżają pociągi z ładunkami.

Zwiększył się kolejowy dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku
– Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA projekty poprawiające kolejowy dostęp do polskich portów morskich, zwiększają ich potencjał, co przyczynia się do rozwoju gospodarki kraju. Istotny jest aspekt ekologiczny, ponieważ przewóz ładunków z wykorzystaniem nowoczesnej kolei to alternatywa dla transportu drogowego. Realizowane w Trójmieście prace efektywnie wykorzystują środki unijne instrumentu CEF „Łącząc Europę” – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

– Inwestycje u bram trójmiejskich portów zwiększają możliwości transportu ładunków. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które tym samym przewożą więcej towarów. Zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu ładunków koleją to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych SA – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Sprawniejsza kolej do Portu Gdańsk

Zakończone zostały zasadnicze prace przy projekcie „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk”. Pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną w obrębie stacji Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany. Wykonawca zabudował 72 km nowych torów i 233 rozjazdy. Od grudnia 2021 r. kierowcy korzystają również z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Stumetrowy obiekt zastąpił przejazd kolejowo – drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny.

Poprawa kolejowego dostępu do portu Gdańsk to także modernizacja 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowa obiektów inżynieryjnych: 3 mostów, 2 wiaduktów i 18 przepustów. Rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania o nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia i systemy telekomunikacyjne zapewniła sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2022 r.

Port Gdynia z lepszym dostępem kolejowym

W ramach prac związanych z realizacją projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” zabudowano blisko 70 km nowych torów oraz 166 rozjazdów. Prace wkraczają w kolejną fazę. Prowadzone są roboty ziemne wzmacniające i stabilizujące podłoże. Układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Na stacji Gdynia Port gotowa jest sieć ciepłownicza, przebudowywana jest sieć wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa. Ponadto ukończonych jest 11 podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie. Gotowa jest również publiczna ładownia. Budowane są dwa nowe wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd do portu, a także wyremontowano most nad rzeką Chylonką. Zakończenie umowy planowane jest w II połowie 2023 r.

Lokalne Centrum Sterowania w Porcie Gdynia, oddane do użytku w marcu 2022 r., zapewnia sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów do nabrzeży gdyńskiego portu. W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy dla około 50 pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych. Prace kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Informacje o sytuacji na torach dojazdowych do portu i na stacji towarowej obserwowane są na monitorach. Komputerowe urządzenia umożliwiają pracę manewrową, nadzór nad zestawianiem i przygotowaniem pociągów do jazdy. Z nowej nastawni Gdynia Port P1 prowadzony jest ruch z jazdami manewrowymi składów z ładunkami.

Modernizacja infrastruktury jest współfinansowana ze środków europejskich, z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}