Bezpieczniej na Bałtyku. Dwa nowe projekty europejskie IŁ
22.01.2024
Gdański oddział Instytutu Łączności – PIB rozpoczął realizację dwóch dużych projektów dofinansowanych przez Unię Europejską. Ich celem jest opracowanie i wdrożenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo żeglugi na Morzu Bałtyckim.
Celem projektu ORMOBASS (Operational R-Mode Baltic Sea System for Robust Maritime Traffic and New Maritime Applications) jest uruchomienie na akwenie Morza Bałtyckiego operacyjnego systemu R-Mode. To system lokalizacji obiektów na morzu dla potrzeb realizacji usługi pozycjonowania, nawigacji i wyznaczania czasu (PNT – Positioning, navigation, timing), który byłby w pełni niezależny od satelitarnych systemów nawigacyjnych. Dodatkowo opracowane zostaną urządzenia pokładowe dla statków pracujące w tym systemie.
W ramach projektu MaDaMe (Maritime Data Methods for Safe Shipping) opracowane będą cyfrowe usługi wspierające żeglugę statków w określonych torach morskich Morza Bałtyckiego (sea fairway services for ships): Cyfrowe Ostrzeżenia Nawigacyjne (Digital Navigational Warnings), Cyfrowe Pomoce Nawigacyjne (Digital Aids to Navigation) oraz Cyfrowa Usługa VTS (Digital VTS Service).
Obydwa przedsięwzięcia mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa statków żeglujących po Bałtyku, który należy do akwenów o bardzo dużym zagęszczeniu ruchu morskiego.
Projekty ORMOBASS i MaDaMe są realizowane w międzynarodowych konsorcjach skupiających instytucje i firmy z 7 państw regionu Morza Bałtyckiego. Ze strony Polski, w pracach bierze udział zespół specjalistów z Zakładu Systemów i Sieci Bezprzewodowych Instytutu Łączności w Gdańsku. Projekty są współfinansowane przez Unię Europejską w ramach programu Interreg Baltic Sea Region i mają zakończyć się w 2026 roku.
Materiały
Więcej informacji o projekcie ORMOBASSWięcej informacji o projekcie MaDaMe