Koncepcje wspierające zadania Instytutu
Bon świąteczny dla nauczycieli polonijnych
Celem głównym programu jest wspieranie nauczycieli polonijnych pracujących poza granicami Polski poprzez przekazanie im świątecznych bonów finansowych, które mogą przeznaczyć na rozwój zawodowy, zakup materiałów edukacyjnych lub inne cele związane z podnoszeniem jakości nauczania języka polskiego. W ramach niniejszego programu należy również wyróżnić cele szczegółowe, tj.
- zwiększenie efektywności i atrakcyjności nauczania języka polskiego oraz nauczania w języku polskim poza granicami kraju;
- wsparcie nauczycieli polonijnych w podnoszeniu kwalifikacji i zdobywaniu nowych umiejętności, które pomagają w nauczaniu języka polskiego jako ojczystego lub obcego;
- motywacja do doskonalenia zawodowego i wzmocnienie jakości edukacji polonijnej.
Zasięg terytorialny
Zasięg terytorialny realizacji koncepcji powinien obligatoryjnie obejmować cały świat. Oznacza to, że program dotyczy wszystkich nauczycieli polonijnych, niezależnie od lokalizacji ich działalności, co pozwala na szerokie dotarcie i wspieranie edukacji polonijnej w każdym zakątku globu.
Grupa docelowa
Grupa docelowa programu obejmuje nauczycieli polonijnych zatrudnionych w polskich szkołach sobotnich, tj. placówkach prowadzonych przez organizacje oraz inne podmioty polonijne działające poza systemem oświatowym kraju ich funkcjonowania. W związku z tym jednostki te nie są zobowiązane do wpisu do bazy szkół prowadzonej przez ORPEG. Szczególnie pragniemy dotrzeć do osób angażujących się w długofalowy rozwój zawodowy oraz do tych, którym szkoły nie zapewniają dostatecznych środków na sfinansowanie profesjonalnych szkoleń czy materiałów edukacyjnych.
Wysokość środków
Kwota, która została przewidziana na realizację niniejszego programu to 5 mln zł. Szacujemy, że Bon świąteczny będzie wynosił 1000 zł, co pozwoli na wsparcie 5 tysięcy nauczycieli. W przypadku większej lub mniejszej liczby zgłoszeń, Instytut zastrzega sobie prawo do odpowiedniego dostosowania wysokości bonu lub liczby przyznanych świadczeń, tak aby maksymalnie wykorzystać dostępne środki i zapewnić ich efektywne rozdysponowanie.
Koszty administracyjne Operatora muszą być zgodne z wyceną realizacji koncepcji przedstawionej we Wniosku i nie mogą przekroczyć 5% wartości Wniosku, o którą ubiega się Wnioskodawca. Wkład własny nie jest wymagany.
Zakładane rezultaty:
- Zwiększenie motywacji i satysfakcji zawodowej
- Poprawa wyposażenia szkół i nauczycieli w materiały dydaktyczne i narzędzia do nauczania języka polskiego za granicą
- Podniesienie jakości edukacji polonijnej
- Wzrost kompetencji językowych dzieci i młodzieży uczących się poza granicami Polski.
Instytut Rozwoju Języka Polskiego zachęca do składania wniosków realizujących opisaną koncepcję w ramach naboru ciągłego.
Młodzi Liderzy Polonijni
Celem programu jest budowanie sieci oraz wzmacnianie więzi z Polską wśród młodzieży polonijnej i promowanie Polski jako kraju atrakcyjnego dla młodych ludzi, poprzez popularyzację nauczania i porozumiewania się w języku polskim.
Jest to także próba odpowiedzi na zdefiniowany problem utraty zainteresowania nauką języka polskiego dzieci po 10. roku życia. Dlatego celem programu jest zachęcenie młodzieży polonijnej do podejmowania atrakcyjnych dla swojej grupy wiekowej aktywności, popularyzujących język i kulturę polską w swoich społecznościach, poprzez organizację wydarzeń, warsztatów i prezentacji.
Realizowane przedsięwzięcia:
Śpiewająca Polonia
Celem programu jest wspieranie dziedzictwa języka polskiego oraz kreatywny rozwój umiejętności językowych poza granicami RP poprzez wspólny śpiew w zespołach chóralnych.
Koncepcja programu zakłada rekrutację muzyków, dyrygentów (w tym amatorów, początkujących, zaawansowanych), ich kształcenie lub dokształcanie oraz wzajemną integrację.
Realizowane przedsięwzięcia:
Polonijne Debaty Młodych
Celem programu jest włączenie młodzieży polonijnej i polskiej za granicą do aktywnej dyskusji w formie DEBATY OKSFORDZKIEJ, z językiem polskim jako wiodącym językiem prowadzonej debaty. To także zachęta dla młodzieży do odważnego wyrażania opinii oraz dzielenia się własną perspektywą i doświadczeniami, rozwijanie ich zdolności oratorskich, nauka i praktyka retoryki i erystyki.
Program debat prowadzonych za granicą ma aktywizować młodzież do włączania się w życie polonijne i jego aktywne kształtowanie. Ma budować sieć wzajemnych powiązań, znajomości i przyjaźni między przedstawicielami Młodej Polonii oraz wzmacniać ich więzi z Polską. Ma wyłonić młodzieżowych liderów polonijnych.
Instytut Rozwoju Języka Polskiego zachęca do składania wniosków realizujących opisane koncepcje w całości lub w częściach w ramach naboru ciągłego.