Informacja
16.02.2024
Teza zawarta w tytule artykułu z dnia 14 lutego 2024 roku na portalu www.brd24.pl „Fikcja ze szkoleniem strażaków. Tylko pół godziny za kierownicą wozu uprzywilejowanego” jest niezgodna z prawdą oraz krzywdząca dla całej służby.
Zgodnie z art. 106 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, funkcjonariusze PSP oraz kierujący pojazdami ochotniczych straży pożarnych nie mają obowiązku ukończenia kursu dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi. Każde szkolenie z zakresu doskonalenia techniki jazdy, które jest realizowane dla strażaków PSP oraz druhów Ochotniczych Straży Pożarnych podnosi poziom umiejętności kierowców samochodów ratowniczych.
Komendant Główny PSP, dostrzegając potrzebę doskonalenia w tym zakresie oraz braku innych uregulowań prawnych, polecił opracowanie "Programu szkolenia doskonalącego dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t", który został zatwierdzony 14 grudnia 2022 r.
Podkreślam, że jest to szkolenie doskonalące, którego odbiorcami są zarówno funkcjonariusze PSP jak i strażacy Ochotniczych Straży Pożarnych. Organizatorem tego szkolenia są szkoły oraz ośrodki szkolenia Państwowej Straży Pożarnej.
Treść programu była konsultowana ze szkołami Państwowej Straży Pożarnej w tym Centralną Szkołą PSP w Częstochowie, Szkołą Podoficerską PSP w Bydgoszczy oraz Ośrodkiem Szkolenia w Łubiance Komendy Wojewódzkiej PSP w Toruniu, które prowadziły w przeszłości podobne szkolenia doskonalące. Uczestnicy szkoleń doskonalących wysoko oceniali poziom oferowanych szkoleń w tym praktyczny wymiar podnoszący umiejętności w zakresie kierowania samochodem pożarniczym.
Ponadto, program szkolenia był konsultowany z Wojewódzkimi Ośrodkami Ruchu Drogowego oraz Ośrodkami Doskonalenia Techniki Jazdy, które oprócz wkładu merytorycznego udostępniły kadrę instruktorską do prowadzenia szkoleń doskonalących.
Biorąc pod uwagę dużą liczbę kierowców, w tym funkcjonariuszy PSP oraz druhów OSP, dostępność baz szkoleniowych oraz wysoki koszt szkolenia doskonalącego, zaproponowany minimalny czas zajęć praktycznych na poziomie minimum 30 minut jazdy samochodem pożarniczym jest w naszej ocenie optymalny. Jednocześnie, program szkolenia określa minimalne wymagania, co oznacza, że możliwe jest zwiększenie czasu jazdy samochodem pożarniczym. Ponadto, program szkolenia przewiduje trzy godziny zajęć teoretycznych oraz sześć godzin praktyki obejmującej m. in. technikę i taktykę jazdy w warunkach specjalnych w zakresie prawa jazdy kategorii C.
Należy mieć na uwadze, że szkolenie to nie jest jedyną formą zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych kierowania pojazdem uprzywilejowanym, jaka realizowana jest w Państwowej Straży Pożarnej. Jednostki organizacyjne PSP realizują również szkolenia wewnętrzne oraz zajęcia dydaktyczne związane z doskonaleniem techniki jazdy w toku doskonalenia zawodowego, któremu podlegają strażacy z uprawnieniami do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.
Oprócz przytoczonych w artykule wyselekcjonowanych przykładów zdarzeń z udziałem pojazdów samochodów uprzywilejowanych, warto przyjrzeć się także wieloletnim statystykom z tego zakresu, aby dokonywać próby oceny poziomu wyszkolenia kierowców oraz zdarzeń komunikacyjnych z udziałem samochodów pożarniczych. W latach 2017 -2022 w Państwowej Straży Pożarnej notowany jest spadek wypadków komunikacyjnych z 47 w 2017 roku do 26 w 2022 roku, przy jednoczesnym znaczącym wzroście liczby interwencji oraz średnim czasie dojazdu do zdarzenia na poziomie 9 minut.
Szczegółowe dane przedstawia poniższa tabela.
rok |
liczba wypadków komunkacyjnych w Państwowej Straży Pożarnej |
Liczba przeprowadzonych interwencji ratowniczych |
2017 |
47 |
519 907 |
2018 |
39 |
502 055 |
2019 |
38 |
512 513 |
2020 |
36 |
583 253 |
2021 |
35 |
579 717 |
2022 |
26 |
608 819 |
Z całą pewnością każdy wypadek strażackiego samochodu, a w szczególności z ofiarami śmiertelnymi, jest tragedią dla rodzin i bliskich ofiar oraz całego środowiska pożarniczego. Z każdego wypadku samochodu pożarniczego wyciągamy wnioski oraz wdrażamy postepowanie, aby uniknąć w przyszłości kolejnych wypadków drogowych samochodów pożarniczych. Temu celowi miało służyć m. in. wprowadzenie możliwości organizacji szkoleń doskonalących dla strażaków kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.
Komenda Główna PSP traktuje priorytetowo bezpieczeństwo strażaków podczas prowadzonych działań ratowniczych, a w szczególności bezpieczeństwo w trakcie dojazdu na miejsce prowadzonych działań ratowniczych oraz powrót do Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej PSP. W tym celu m. in. podczas codziennej zmiany służby omawiane są przypadki kolizji lub wypadków drogowych z udziałem samochodów ratowniczych PSP i OSP. Następnie poszczególne zdarzenia drogowe są analizowane, a także przesyłane są komunikaty i wytyczne z zakresu bezpieczeństwa prowadzonych działań ratowniczych z poleceniem stosowania we wszystkich jednostkach organizacyjnych PSP.
st. bryg. Karol Kierzkowski
rzecznik prasowy komendanta głównego
Państwowej Straży Pożarnej