10 mld zł – największa w historii transza środków z Funduszu Modernizacyjnego
10.10.2024
Maksymalnie wykorzystujemy unijne wsparcie, by szybciej przeprowadzać zieloną transformację w Polsce. 10 mld zł to największa w historii transza z Funduszu Modernizacyjnego i wielki sukces po miesiącach pracy resortu klimatu i środowiska - te informacje przedstawiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska z prezeską NFOŚiGW Dorotą Zawadzką-Stępniak podczas konferencji prasowej.
- 2 mld zostanie przeznaczona na istniejący już pogram Energia dla wsi (np. biogazownie).
- 8 mld na nowe programy NFOSiGW – na m.in. wielkoskalowe magazyny energii elektrycznej, sieci energetyczne na potrzeby stacji ładowania dużych mocy, bezemisyjne ciężarówki.
- To środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na wsparcie transformacji energetycznej Polski.
Efektywnie wspieramy obywatelki i obywateli, a także krajowe firmy w transformacji energetycznej. Dzisiaj ogłaszamy kolejną bardzo dobrą informację – Europejski Bank Inwestycyjny zaakceptował największą w historii transzę 10 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego dla Polski na cztery bardzo ważne programy: wielkoskalowe magazyny energii, sieci na potrzeby stacji ładowania dużych mocy, bezemisyjne ciężarówki, pogram Energia dla wsi (np. biogazownie)
– mówiła ministra klimatu i środowiska ogłaszając pozytywną decyzję dotyczącą finansowania czterech projektów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował cztery programy priorytetowe na kwotę ponad 10 mld zł, które zostały przedłożone do akceptacji Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI)/Komisji Europejskiej. EBI wydał pozytywną decyzję dotyczącą finansowania.
„W Polsce będą wkrótce profesjonalne magazyny energii zwiększające nasze bezpieczeństwo energetyczne, po autostradach będą jeździć zeroemisyjne ciężarówki, a na polskiej wsi będziemy produkować więcej czystej energii”
– podkreśliła szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
To największa transza środków, jaką zatwierdził nam dotychczas Europejski Bank Inwestycyjny. Fundusze, które otrzymujemy ze sprzedaży praw do emisji dwutlenku węgla, przeznaczamy na zieloną transformację w Polsce, w kierunku gospodarki niskoemisyjnej. Nowe programy przeszły konsultacje, działamy w sposób transparentny i wsłuchujemy się w głosy naszych interesariuszy. Naszą misją jest wydawanie tych środków w sposób efektywny, by przyniosły jak największy efekt ekonomiczny i ekologiczny, z korzyścią dla całego społeczeństwa
- powiedziała prezeska NFOŚiGW Dorota Zawadzka-Stępniak.
Magazyny energii elektrycznej i związana z nimi infrastruktura dla poprawy stabilności polskiej sieci elektroenergetycznej – budżet ponad 4 mld zł.
- Celem programu jest poprawa stabilności pracy Krajowej Sieci Energetycznej (KSE) oraz bezpieczeństwa energetycznego kraju, poprzez wsparcie budowy magazynów energii elektrycznej o mocy nie mniejszej niż 2 MW oraz pojemności nie mniejszej niż 4 MWh, przyłączonych do sieci dystrybucyjnej i przesyłowej na wszystkich poziomach napięcia.
- Dofinansowanie przewidziano w formie dotacyjnej od 45% do 65 % całkowitych kosztów inwestycji - w zależności od wielkości podmiotu ubiegającego się o wsparcie oraz w formie pożyczkowej do 100% kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami będą mogli być Przedsiębiorcy z wyłączeniem podmiotów sektora finansowego.
Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy – planowany budżet 2 mld zł.
- Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych, MOP na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza.
- Dofinansowanie zaprojektowano w formie dotacyjnej w wysokości do 100 % kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami będą mogli być Operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD) - operatorzy systemu dystrybucyjnego.
Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3 – budżet wsparcia 2 mld zł.
- Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza, poprzez dofinansowanie inwestycji, polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. W ramach tej inicjatywy wspierany będzie zakupu lub leasing ciężarowych pojazdów zeroemisyjnych.
- Wysokość wsparcia uzależniona będzie od rodzaju podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, kategorii pojazdu oraz wysokości dopuszczalnej pomocy publicznej. Przewidziano dofinansowanie do 400 tys. zł - dla pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 oraz maksymalnie do 750 tys. zł - dla pojazdów kategorii N3, lecz nie więcej niż 30-60% kosztów kwalifikowanych w obu kategoriach.
Energia dla wsi – zwiększenie budżetu o 2 mld zł.
- Jest to kontynuacja istniejącego już programu, z planowanym zwiększeniem budżetu do 3 miliardów zł, w tym 1 miliard zł dla zwrotnych form dofinansowania oraz 2 miliardy zł dla bezzwrotnych form dofinansowania (dotacji). Beneficjentem programu będzie mogła być, jak dotychczas, spółdzielnia energetyczna lub jej członek oraz rolnicy, którzy będą mogli się ubiegać się o dofinansowanie instalacji odnawialnych źródeł energii wraz z magazynami energii zlokalizowanymi na terenie gmin wiejskich i wiejsko-miejskich.
- Intensywność dofinansowania uzależniona będzie m.in. od rodzaju podmiotu ubiegającego się o wsparcie, rodzaju instalacji OZE i jej mocy.
O nowych programach będziemy informować wkrótce na stronach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.