W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

902 zeroemisyjne autobusy z KPO

30.12.2024

„Wspieramy nowoczesny i zeroemisyjny transport publiczny. Zakup ekologicznych autobusów to przede wszystkim poprawa komfortu życia dla obywatelek i obywateli. W skali całego kraju w 2024 roku podpisaliśmy umowy na zakup ponad 900 zeroemisyjnych pojazdów i budowę blisko 600 punktów ładowania. Na te inwestycje łącznie wydaliśmy 2,7 mld zł ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy przekonają się, że podróż do szkoły, pracy czy na inne spotkania będzie bezpieczna, ekologiczna i komfortowa” – podsumowała ministra Paulina Hennig-Kloska.

Ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska podczas konferencji prasowej na tle autobusu wodorowego
  • W ramach trzeciej edycji programu “Zielony Transport Publiczny” podpisano umowy z 73 miastami, co pozwoli sfinansować zakup 902 autobusów zeroemisyjnych i 593 punkty ładowania/tankowania tych pojazdów.  
  • W całej Polsce podpisano 76 umów o dotację ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na kwotę prawie 2,7 mld zł oraz 22 umowy na pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na kwotę 69 mln zł. 
  • W województwie wielkopolskim z "Zielonego Transportu Publicznego” 3.0 ze wsparcia skorzystało 11 miast. Blisko 299 mln zł to dotacje ze środków KPO i prawie 20 mln zł w formie pożyczek z NFOŚiGW. Środki pozwoliły na zakup 98 autobusów zeroemisyjnych i 87 punktów ładowania. 

Realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program “Zielony Transport Publiczny” skierowany jest do operatorów i organizatorów transportu zbiorowego. Dotacje sięgały do 90% kosztów kwalifikowanych. 

Autobusy wodorowe dla Konina 

W ramach przedsięwzięcia „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” zakupiono 3 zeroemisyjne autobusy dla MZK w Koninie. Symboliczne wręczenie kierowcom kluczyków do autobusów wodorowych odbyło się 30 grudnia 2024 r. w Koninie.  

14 października 2024 roku spółka rozstrzygnęła przetarg na zakup nowych zeroemisyjnych autobusów wodorowych. Przetarg podzielony był na dwie części: dostawę 5 autobusów klasy MAXI oraz 5 autobusów klasy MEGA (potocznie zwanych przegubowymi). 

Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia został oszacowany na 49 692 000 zł. Sfinansowanych zostanie 100% kosztów kwalifikowanych tj. maksymalnie 40 400 000 zł, w tym:  

  • w formie wsparcia bezzwrotnego ze środków KPO – maksymalnie 36 360 000 zł, tj. 90% kosztów kwalifikowanych  
  • w formie pożyczki ze środków NFOŚiGW – maksymalnie 4 037 210 zł, tj. 10% kosztów kwalifikowanych  

Koszty niekwalifikowane stanowi podatek VAT.  

Wkrótce Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o. o. ogłosi także przetarg na zakup autobusu elektrycznego. 

Prawie 236 mln zł na ekologiczny transport dla ośmiu wielkopolskich miast

Z kolei w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim 30 grudnia 2024 r. podpisano umowy na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi dla Poznania, Kalisza, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza i Rokietnicy.  

Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń. Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy na naszych ulicach. I to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego - poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście

– wskazała szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.  

W Poznaniu wycofanych z użytkowania zostanie 26 autobusów spalinowych. Zostaną one zastąpione przez taką samą liczbę nowych autobusów elektrycznych. Przedsięwzięcie obejmuje również zakup infrastruktury ładowania dla nabywanych pojazdów. W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” ze środków KPO zostanie dofinansowanych ponad 96% kosztów kwalifikowalnych na kwotę prawie 99,5 mln zł.  

Miasto Kalisz w ramach projektu planuje zakup 19 zeroemisyjnych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania. Wsparcie bezzwrotne ze środków KPO wyniesie ponad 49 mln zł, natomiast pożyczka ze środków NFOŚiGW prawie 7,9 mln zł.  

Z kolei Leszno podpisało umowę na zakup 7 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z wycofaniem 2 autobusów spalinowych o normie EURO 4 oraz zakup infrastruktury ładowania. Wsparcie bezzwrotne w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wyniesie prawie 17,5 mln zł.  

Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim podpisał umowę na wsparcie bezzwrotne ze środków KPO w wysokości ponad 15 mln zł oraz pożyczkę ze środków NFOŚiGW w kwocie ponad 2 mln zł. W ramach przedsięwzięcia zakupionych zostanie 6 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania, przeznaczonych do obsługi transportu zbiorowego.  

Gmina Września podpisała umowę na wsparcie bezzwrotne z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na kwotę prawie 1,9 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone na zakup jednego fabrycznie nowego autobusu o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania.  

Rozwój zeroemisyjnego transportu odbędzie się także na terenie Gminy Czerwonak. W ramach projektu Przedsiębiorstwo Wielobranżowe TRANSKOM Sp. z o.o. zakupi 4 autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą ładowania. Planowana kwota dofinansowania z KPO wyniesie ponad 11,5 mln zł, natomiast pożyczka ze środków NFOŚiGW 2,5 mln zł.  

Gmina Swarzędz podpisała umowę na wsparcie bezzwrotne ze środków KPO na kwotę prawie 10 mln zł. W ramach przedsięwzięcia planowany jest zakup 3 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, przegubowych o napędzie elektrycznym oraz infrastruktury ładowania. Realizacja projektu zakłada doprowadzenie do sytuacji, w której co najmniej ok. 20% taboru transportu zbiorowego stanowić będą pojazdy elektryczne.  

Zakład Usług Komunikacyjnych "ROKBUS" Sp. z o.o. będzie rozwijał ekologiczny transport publiczny w gminie Rokietnica. W ramach dofinansowania Zakład otrzyma ponad 15 mln zł wsparcia z KPO oraz 3,3 mln zł pożyczki z NFOŚiGW. W ramach tego projektu planuje się zakup 6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.  

 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}