Fabryka polskiego samochodu elektrycznego powstanie w Jaworznie
15.12.2020
„Lokalizacja fabryki Izery na Śląsku wpłynie na transformację regionu oraz wpisze się w jego innowacyjną specjalizację” – podkreślił minister Michał Kurtyka. Memorandum dot. współpracy przy przygotowaniu terenu do inwestycji podpisali 15 grudnia 2020 r.: minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna oraz Lasów Państwowych.
Symboliczne „wbicie łopaty” pod inwestycję jest planowane w roku 2021. Dzięki nowej fabryce pracę znajdzie tu ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku.
„Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu”
– mówił minister Michał Kurtyka.
Jak dodał, inwestycja ta jest ważnym elementem planu dla Śląska, który pozwoli rozwijać innowacyjny przemysł i utworzy w regionie trwałe miejsca pracy.
„Izera jest szansą dla sprawnie tu funkcjonującej branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy Śląska”
– zaznaczył.
Projekt zyska finansowe wsparcie rządowe
Minister Kurtyka zapowiedział również rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie.
„Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla polskich przedsiębiorców kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów i efektywniejsze wykorzystanie środków stymulujących transformację powinno być rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe „momentum” i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych”
– wyjaśnił.
Jakub Chełstowski, marszałek województwa podkreślił, że przyszłość Śląska jest wielkim wyzwaniem, a atuty regionu – takie jak tradycja przemysłowa – kryją w sobie ogromny potencjał.
„Wspieramy takie projekty jak budowa fabryki Izera w województwie śląskim, gdyż jest to strategiczne działanie łączące rozwój gospodarczy z troską o ekologię i czyste powietrze. Mamy ambicje, aby w tym zrównoważonym rozwoju kwestie środowiska naturalnego, kwestie społeczne również były mocno zaakcentowane”
– dodał.
Jaworzno najlepszą spośród 30 analizowanych przez ElectroMobility Poland lokalizacji
Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwrócił uwagę na czynniki, które sprawiają, że Śląsk jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki.
„Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce. Dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którym deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do końca”
– tłumaczył.
„W związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Jestem przekonany, że czas zainwestowany teraz zwróci się na dalszych etapach projektu"
– powiedział Zaremba.
Śląsk jako motoryzacyjne serce Polski
Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm, które inwestując blisko 40 mld zł utworzyły już 80 tys. miejsc pracy.
Jak zaznacza prezes KSSE dr Janusz Michałek w strefie działają w pełni zautomatyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach.
„Nasz flagowy klaster Silesia Automotive and Advanced Manufacturing skupia obecnie ponad sto kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych i jest w elitarnym gronie 15 Krajowych Klastrów Kluczowych. Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile”
– powiedział.
Z kolei Paweł Silbert, prezydent Jaworzna zwrócił uwagę, że dla miasta powstanie fabryki to korzyść nie tylko w postaci miejsc pracy i dodatkowych wpływów do budżetu, ale też naturalny element strategii przyjętej przez samorząd. Jej ważnym elementem jest rozwój nowoczesnej infrastruktury drogowej oraz elektromobilności.
„To w naszym mieście na drogi wyjechał pierwszy autobus elektryczny w Polsce. Fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego doskonale wpisuje się w nasze działania i mamy nadzieję, że będzie pociągać za sobą kolejne szanse na rozwój naszych przedsiębiorców i mieszkańców. Materializuje się wizja Jaworzna jako regionalnego ośrodka innowacyjnego przemysłu opartego na wiedzy i technologii”
– zauważył Silbert.