W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konsultacje projektu ustawy implementującej dyrektywę REDII w transporcie

15.02.2022

Minister Klimatu i Środowiska przekazał do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw implementujący dyrektywę 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (tzw. dyrektywa REDII) w transporcie.

Projekt regulacji wdrażających dyrektywę REDII w transporcie jest elementem działań mających na celu ograniczenie emisyjności transportu. Zaproponowane przepisy wyznaczają kierunek rozwoju sektora paliwowego i biopaliwowego do 2030 r poprzez określenie ścieżki osiągnięcia w 2030 r. 14-procentowego udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie, do którego Polska jest zobowiązana na podstawie dyrektywy REDII.

Projekt ustawy:

  • określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego na lata 2023-2030,
  • wdraża poszerzony katalog paliw, którymi można realizować Narodowy Cel Wskaźnikowy o paliwa pochodzące z recyklingu, biokomponenty zaawansowane oraz biopaliwa gazowe,
  • promuje biometan, w tym biometan zaawansowany w realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego,
  • uwzględnia wymóg dyrektywy REDII w zakresie określenia maksymalnego udziału biopaliw pozyskiwanych z surowców spożywczych lub paszowych,
  • uwzględnia wymóg dyrektywy RED II dotyczący minimalnego udziału zaawansowanych biopaliw i biokomponentów, w tym biometanu wyprodukowanych z surowców wskazanych w załączniku IX, części A dyrektywy RED II w sektorze transportu,
  • umożliwia realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego za pomocą energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w tym przy użyciu kredytów energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, tj. instrumentu umożliwiającego zaangażowanie podmiotów dostarczających energię elektryczną do pojazdów drogowych i kolejowych, w realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego przez sektor paliwowy,
  • wprowadza system monitoringu i nadzoru nad działalnością gospodarczą związaną z produkcją, nabyciem wewnątrzwspólnotowym lub importem paliw węglowych pochodzących z recyklingu,
  • zapewnia ciągłość funkcjonowania mechanizmów monitoringu spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju i kryterium ograniczenia emisji gazów cieplarnianych,
  • reguluje wymagania odnośnie spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju i kryterium ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do biokomponentów, biopłynów i paliw z biomasy wytwarzanych z biomasy leśnej.

Przyjęcie proponowanych regulacji, w związku ze zwiększonym wykorzystaniem krajowych surowców i nośników zrównoważonej energii, zwiększy stabilność dostaw paliw, a także stworzy nowe miejsca pracy, zwłaszcza w innowacyjnych sektorach gospodarki. Zwiększenie wykorzystania energii z OZE ograniczy również wpływ sektora transportowego na środowisko naturalne dzięki ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych nawet na poziomie ok 7%, a co za tym idzie – poprawi stan powietrza i jakość życia Polaków. Osiągnięcie tych efektów będzie możliwe pod warunkiem uruchomienia inwestycji w nowe technologie, w tym możliwości wytwórcze zaawansowanych biopaliw.

Projekt jest dostępny na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji, a zainteresowane podmioty mogą zgłaszać swoje uwagi do 8 marca 2022 r. na adres magdalena.piatek@klimat.gov.pl lub departament.prawny@klimat.gov.pl.

{"register":{"columns":[]}}