Paliwa alternatywne w transporcie
W zakładce publikowane będą kolejne etapy prac nad projektami dokumentów programowych rządu i informacje o etapach prac legislacyjnych w zakresie energii elektrycznej, gazu ziemnego i innych paliw alternatywnych wykorzystywanych w transporcie. Publikowane będą również wyniki monitorowania realizacji celów ustanowionych w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Co to są paliwa alternatywne?
Paliwami alternatywnymi w rozumieniu dyrektywy są paliwa lub źródła energii, które służą, przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z surowej ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które mogą potencjalnie przyczynić się do zmniejszenia uzależnienia państw członkowskich UE od importu ropy naftowej oraz do dekarbonizacji transportu i poprawy ekologiczności tego sektora.
Obejmują one m.in.:
- energię elektryczną,
- wodór,
- biopaliwa,
- paliwa syntetyczne i parafinowe,
- gaz ziemny (w tym biometan) w postaci sprężonego gazu ziemnego CNG i skroplonego gazu ziemnego LNG
- gaz płynny LPG.
Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
Zawierają one cele i instrumenty wsparcia dla rozwoju rynku i infrastruktury w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego w postaci CNG i LNG stosowanych w transporcie drogowym oraz w transporcie wodnym.
W treści Krajowych ramach polityki znajdują się:
- ocena aktualnego stanu i określone możliwości przyszłego rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu,
- krajowe cele ogólne i szczegółowe dotyczące infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i do tankowania gazu ziemnego w postaci CNG i LNG oraz rynku pojazdów napędzanych tymi paliwami,
- aglomeracje miejskie i obszary gęsto zaludnione, w których mają powstać publicznie dostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych i punkty tankowania CNG.
Dokument Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych został w dniu 29 marca 2017 r. przyjęty przez Radę Ministrów.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych
- Celem ustawy jest stymulowanie rozwoju elektromobilności oraz zastosowania innych paliw alternatywnych (gazu ziemnego w formie LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce poprzez określenie ram prawnych dla rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG.
- Szersze zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie umożliwi ograniczenie uzależnienia transportu od paliw węglowodorowych, a więc od importu ropy naftowej, jak również pozwoli na poprawę jakości powietrza w miastach.
- Ustawa zakłada budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach miejskich oraz na obszarach gęsto zaludnionych, jak również wzdłuż dróg należących do transeuropejskich korytarzy transportowych. Rozbudowa sieci bazowej pozwoli na swobodne przemieszczanie się samochodów z napędem opartym o paliwa alternatywne, bez obawy braku możliwości doładowania. Sieć bazową stworzy ok. 6 tys. pkt ładowania energią elektryczną i 70 pkt tankowania CNG rozmieszczonych na obszarach aglomeracji miejskich i obszarach gęsto zaludnionych.
Materiały
Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnychDRO_Krajowe_ramy_polityki_rozwoju_infrastruktury_paliw_alternatywnych.pdf 1.55MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000317
- Ostatnia modyfikacja:
- 16.05.2018 10:17 Monika Hałub
- Pierwsza publikacja:
- 16.05.2018 10:17 Monika Hałub