W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Paliwa alternatywne w transporcie

W zakładce publikowane będą kolejne etapy prac nad projektami dokumentów programowych rządu i informacje o etapach prac legislacyjnych w zakresie energii elektrycznej, gazu ziemnego i innych paliw alternatywnych wykorzystywanych w transporcie. Publikowane będą również wyniki monitorowania realizacji celów ustanowionych w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. 

Co to są paliwa alternatywne? 

Paliwami alternatywnymi w rozumieniu dyrektywy są paliwa lub źródła energii, które służą, przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z surowej ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które mogą potencjalnie przyczynić się do zmniejszenia uzależnienia państw członkowskich UE od importu ropy naftowej oraz do dekarbonizacji transportu i poprawy ekologiczności tego sektora. 

Obejmują one m.in.: 

  • energię elektryczną, 
  • wodór, 
  • biopaliwa, 
  • paliwa syntetyczne i parafinowe, 
  • gaz ziemny (w tym biometan) w postaci sprężonego gazu ziemnego CNG i skroplonego gazu ziemnego LNG 
  • gaz płynny LPG.

Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 

Zawierają one cele i instrumenty wsparcia dla rozwoju rynku i infrastruktury w odniesieniu do energii elektrycznej i gazu ziemnego w postaci CNG i LNG stosowanych w transporcie drogowym oraz w  transporcie wodnym.

W treści Krajowych ramach polityki znajdują się:

  • ocena aktualnego stanu i określone możliwości przyszłego rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu,
  • krajowe cele ogólne i szczegółowe dotyczące infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i do tankowania gazu ziemnego w postaci CNG i LNG oraz rynku pojazdów napędzanych tymi paliwami,
  • aglomeracje miejskie i obszary gęsto zaludnione, w których mają powstać publicznie dostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych i punkty tankowania CNG.

Dokument Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych został w dniu 29 marca 2017 r. przyjęty przez Radę Ministrów. 
 

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych 

  1. Celem ustawy jest stymulowanie rozwoju elektromobilności oraz zastosowania innych paliw alternatywnych (gazu ziemnego w formie LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce poprzez określenie ram prawnych dla rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych i tankowania CNG/LNG. 
  2. Szersze zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie umożliwi ograniczenie uzależnienia transportu od paliw węglowodorowych, a więc od importu ropy naftowej, jak również pozwoli na poprawę jakości powietrza w miastach.
  3. Ustawa zakłada budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach miejskich oraz na obszarach gęsto zaludnionych, jak również wzdłuż dróg należących do transeuropejskich korytarzy transportowych. Rozbudowa sieci bazowej pozwoli na swobodne przemieszczanie się samochodów z napędem opartym o paliwa alternatywne, bez obawy braku możliwości doładowania. Sieć bazową stworzy ok. 6 tys. pkt ładowania energią elektryczną i 70 pkt tankowania CNG rozmieszczonych na obszarach aglomeracji miejskich i obszarach gęsto zaludnionych.

 

 

 

 

 

 

 

Materiały

Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych
DRO​_Krajowe​_ramy​_polityki​_rozwoju​_infrastruktury​_paliw​_alternatywnych.pdf 1.55MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
16.05.2018 10:17 Monika Hałub
Pierwsza publikacja:
16.05.2018 10:17 Monika Hałub
{"register":{"columns":[]}}